حرکت به سوی «شهرداری پاک» طی یک برنامه ۵ ساله
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان خبر داد:

حرکت به سوی «شهرداری پاک» طی یک برنامه ۵ ساله

تاریخ انتشار: 28 دسامبر 2021 - اخبار شهرداری ها, از سراسر ايران
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان خبر داد:
حرکت به سوی «شهرداری پاک» طی یک برنامه ۵ ساله/ ارائه پیشنهاد تشکیل صندوق توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به شورای اسلامی شهر
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان از ارائه پیشنهاد تشکیل صندوق توسعه انرژی های تجدیدپذیر به شورای اسلامی شهر اصفهان خبر داد و گفت: حرکت به سوی شهرداری پاک از لحاظ تامین انرژی طی یک برنامه ۵ ساله محقق می شود.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، مهدی بقایی با اشاره به پیشنهاد شهرداری برای تشکیل صندوق توسعه انرژی های تجدیدپذیر در شهرداری به منظور توسعه انرژی پاک در مجموعه مدیریت شهری اظهار کرد: با توجه به اینکه انرژی های تجدیدپذیر رو به توسعه است، شهرداری اصفهان در نظر دارد از انرژی های فسیلی استفاده کمتری کرده و همزمان نیروگاه های خورشیدی را در این مجموعه افزایش دهد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر موقعیت جغرافیایی شهر اصفهان و تابش خورشید در این شهر، فرصت خوبی را برای توسعه نیروگاه های خورشیدی فراهم کرده است که هم بخش های سازمانی و اداری و هم بخش خانگی می توانند برای درآمدزایی و همچنین استفاده کمتر از سوخت های فسیلی از این امکان استفاده کنند.
*توسعه نیروگاه خورشیدی طی ۵ سال، با مزیت کاشت ۴۰ هزار درخت برابری می کند
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان بیان کرد: در کنار توسعه انرژی پاک، شهرداری اقدام به مدیریت مصرف زیرمجموعه های خود نیز کرده است به طوریکه با نصب موتورهای پیشرفته، استفاده از سیستم کنترل هوشمند انشعابات، لامپ های کم مصرف و اقدامات مشابه، مصرف انرژی فسیلی در شهرداری کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه با تشکیل صندوق توسعه انرژی های تجدیدپذیر در شهرداری، طی برنامه ای ۵ ساله شهرداری اصفهان یک شهرداری پاک به لحاظ انرژی خواهد شد، گفت: ساختمان های انرژی پاک، ساختمان هایی هستند که بتوانند معادل کل مصرف انرژی خود، ۲۰ درصد تولید انرژی تجدید پذیر داشته باشند. ساختمان های با انرژی صفر هم ساختمان هایی هستند که کل معادل مصرف خود را تولید انرژی تجدید پذیر داشته باشند.
بقایی با اشاره به اینکه تولید هر کیلووات انرژی فسیلی، ۵۳۷ گرم دی اکسید کربن وارد هوا می کند، افزود: کاهش تولید انرژی های فسیلی و توسعه پنل های خورشیدی، به کاهش منابع آلاینده هوا هم کمک می کند به طوریکه یک درخت بالغ بر ۱۱۸ کیلوگرم دی اکسید کربن را از هوا گرفته و به اکسیژن تبدیل می کند لذا توسعه نیروگاه های خورشیدی طی ۵ سال، با مزیت کاشت ۴۰ هزار درخت در شهر برابری می کند.
*کاهش نیاز به ساخت نیروگاه های فسیلی در بلندمدت
وی با بیان اینکه هدف شهرداری از تشکیل صندوق انرژی، توسعه نیروگاه های متوسط به بالا است، تصریح کرد: این برنامه هم اکنون در شهرداری در حال اجراست که با تصویب پیشنهاد تشکیل صندوق از سوی شورای شهر، شهرداری معادل درآمد حاصل از تشکیل این صندوق، ملزم به ارائه کمک برای افزایش نیروگاه های خورشیدی می شود.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان اظهار کرد: افزایش نیروگاه های خورشیدی علاوه بر کاهش آلاینده ها در بلندمدت نیاز به ساخت نیروگاه های فسیلی را کاهش می دهد و از سوی دیگر در بخش پدافند غیرعامل هم در زمان قطع جریان برق، می توان از این ظرفیت برای تامین انرژی بهره برد.
*شرکت های داخلی؛ تامین کننده تجهیزات نیروگاه های خورشیدی شهرداری
وی بر استفاده از توان شرکت های داخلی برای تولید و نصب پنل های خورشیدی تاکید و تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری با شرکت های داخلی برای احداث نیروگاه های خورشیدی همکاری می کند و تاکنون هم در بخش تعمیرات، نصب، تامین قطعات و نگهداری با مشکلی روبرو نبوده ایم.
بقایی به مصوبه شهر خورشیدی شورای شهر اشاره و اظهار کرد: براین اساس شهرداری در وهله نخست وظیفه دارد نسبت به تولید و توسعه نیروگاه های خورشیدی اقدام کند، قدم دوم اجرای سیاست های اجباری برای ساختمان های گروه «ج» و «د» مبنی بر تامین ۵ درصد از انرژی براساس متراژ سازه است، در سومین گام هم شهرداری به افرادی که داوطلب تامین انرژی خورشیدی باشند مشاوره رایگان می دهد و از سیاست های تشویقی برای آنها استفاده می کند.
*سیاست های تشویقی شهرداری برای تولید انرژی پاک از سوی شهروندان
وی با اشاره به برخی از سیاست های تشویقی شهرداری در رابطه با شهروندان افزود: در حوزه شهرسازی کمیته ای برای تسهیل امور شهروندان برای نصب پنل های خورشیدی تشکیل شده است به طوریکه پیش از این اضافه کردن هرگونه سازه یا ساخت اضافه به ساختمان ها باعث جریمه مردم می شد اما با اصلاح قوانین در صورت نصب پنل های خورشیدی بر روی ساختمان ها، جریمه ای مشمول شهروندان نمی شود.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان اضافه کرد: این کار از سوی شهروندان در مناطق سه، دو و ۱۵ رو به توسعه و افزایش است و شهروندان از این امکان برای فروش برق به شبکه سراسری و درآمدزایی خود استفاده می کنند.

چاپ چاپ