شهردار لار در چهارمین جلسه شورای وحدت راه کارهای برون رفت از مشکلات حوزه پسماند را تشریح کرد.
تاریخ انتشار: 28 دسامبر 2021 - اخبار شهرداری ها, از سراسر ايران

شهردار لار در چهارمین جلسه شورای وحدت راه کارهای برون رفت از مشکلات حوزه پسماند را تشریح کرد....

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

شهردار لار در چهارمین جلسه شورای وحدت با محوریت پسماند و بازیافت:

یکی از راه های برون رفت از مشکلات حوزه پسماند و بازیافت، انتخاب پیمانکاران صلاحیت دار و مجرب و حمایت دستگاه های نظارتی در سطح شهرستان و در راس آن مجموعه فرمانداری و شورای تامین است

چهارمین جلسه شورای وحدت با حضور شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی مراکز شهرستان های لارستان، گراش و خنج به میزبانی شهرداری و شورای اسلامی شهر لار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری لار؛ در این جلسه که در سالن کنفرانس شورای اسلای شهر لار و با محوریت پسماند و بازیافت برگزار شد، زینل قنبری رئیس شورای اسلامی این شهر ضمن خوش آمد به مهمانان، مسائلی را پیرامون مدیریت شهری بیان نمود.

در ادامه نواز شریفی لاری شهردار لار با بیان اینکه بشر با تولید انواع محصولات طبیعی و صنعتی باعث بوجود آمدن پسماند و تخریب محیط زیست شده است، گفت: کارشناسان در این حوزه برای پیشگیری از آسیب به محیط زیست عزم خود را جزم کرده اند.

شهردار لار با اشاره به اقداماتی که در جهان و در راستای آن در کشور ما در حوزه پسماند و بازیافت به صورت موردی انجام شده است، افزود: همچنان این موضوع در سراسر کشور بویژه در شهرهای کمتر برخوردار، به لحاظ اکوسیستمی و اقتصادی به عنوان معضل شهری مطرح شده و به عنوان یک چالش پیش روی شهرداری ها، هزینه هایی را به این دستگاه خدمات رسان تحمیل کرده است.

نواز شریفی لاری گفت: آموزش هایی که در این زمینه در سطح جامعه ارائه شده، عملا در حد یک اسم باقی مانده و تجربه موفقی نبوده و علیرغم اقدامات بازدارنده ای که از سوی دستگاه های نظارتی صورت گرفته، متاسفانه اشخاصی در سطح شهر به صورت غیر مجاز نسبت به جمع آوری زباله اقدام می کنند.

شهردار لار، استفاده از پیمانکاران صلاحیت دار و با تجربه در حوزه پسماند را یکی از راهکارهای برون رفت از این مشکل دانست و گفت: با استفاده از این گونه پیمانکاران و نصب ایستگاه های بازیافت در سطح شهر به گونه ای خلاقانه و جذاب و مهمتر از آن حمایت دستگاه های نظارتی در سطح شهرستان و در راس آن مجموعه فرمانداری و شورای تامین؛ می توان با سرقت زباله های شهری معروف به طلای کثیف جلوگیری کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انتقال این طلای کثیف از مبدا تا مقصد اشاره کرد و خطرات ناشی از این موضوع را که مهمترین آن آلودگی محیط زیست به دلیل شیرابه حاصل از آن و همچنین آتش سوزی در مکان دفن زباله ها به واسطه گازهای متساعد شده به ویژه در فصل تابستان است را به تفسیر برشمرد.

نواز شریفی لاری با اشاره به اینکه زباله های شهری در بسیاری از کشورها از جمله ایران در زمینه تولید برق و کمپوست و همچنین تولید مواد بازیافتی به منبع درآمدی تبدیل شده است، گفت: در کشور ما در خصوص استفاده از این طلای کثیف در زمینه تولید موادهای بازیافتی اقدام بسزایی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ با رایزنی های شهرداری و شورای شهرِ وقت با نماینده‌ی یک شرکت ترکیه‌ای و شرکتی از تهران (به عنوان سرمایه‌گذار) مقرر شد با همکاری شهرداران ۸ شهر لارستان و نیز شهرداران چند شهر همجوار (گراش، خنج، زرین دشت و بستک) کارخانه‌ای مجهز در جنوب فارس برای بازیافت پسماند‌های شهری و تبدیل آن به جریان برق احداث شود، گفت: متاسفانه علیرغم مکاتبه با شهرداری های همجوار به منظور همکاری در تامین خوراک این کارخانه و به دلیل کمبود تولید زباله شهری در شهر لار، این امر محقق نشد و این شرکت کار خود را در شمال اجرایی کرد.

نواز شریفی لاری افزود: از آنجایی که در منطقه لارستان به ویژه شهر لار تولید زباله تر بسیار بالا است در زمینه تولید کمپوست می توان کارهای خوبی انجام داد و انشاالله در این شورای وحدت با هم فکری و هم افزایی چهار شهرستان گراش، اوز، خنج و لارستان می توان به نتایج امیدواری کننده ای دست پیدا کرده و مشکلات را یکی پس از دیگری مرتفع نمود.

مینا زمانی بانوی لارستانی فعال در حوزه میط زیست و بازیافت که به دعوت شهردار لار در این جلسه حضور یافته بود هم گفت: از سال ۱۳۹۷کار فرهنگ سازی و آموزش تفکیک پسماندها را با هماهنگی یکی از شهرداری های همجوار و یکی از شرکت های بازیافت مستقر در شهرک صنعتی، در محدوده شهر آغاز نمودیم.

وی افزود: با آموزش خانه به خانه و ارائه بروشور و تشویق و ترغیب دانش آموزان در مدارس این کار را ادامه دادیم اما چون نهادینه کردن رفتارهای صحیح و فرهنگ سازی کار زمان بری است، شرکت مذکور به دلایل اقتصادی نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد و فعالیت خود را در ابعاد کوچکتر در محل موزه آسانا با اجازه شهرداری لار ادامه دادیم.

این بانوی فعال در حوزه محیط زیست و بازیافت گفت: در این زمینه طرح جدیدی را برای کودکان در مدارس و در بازدیدهای گروهی از موزه آغاز کردیم و این طرح اکنون با نام طرح دوستِ زمین در حال اجراست که دانش آموزان با تفکیک صحیح پسماندها ، پسماندهای بازیافتی را به موزه تحویل داده و از راههای گوناگون مورد تشویق قرار می گیرند و منافع حاصل از این کار در مناسبت های مختلف برای تعدادی از کودکان نیازمند شهر هزینه می شود.

وی هدف خود و همکارانش را از اجرای این طرح؛ پیوندِ هم نوع دوستی با استفاده از حفاظت محیط زیست بیان کرد و افزود: با این کار علاوه بر شهری پاکیزه جامعه ای همدل خواهیم داشت.

پس از صحبت های مینا زمانی، کلیپی از مراحل جمع آوری زباله های شهری در لار و سیرِ مراحل آن از مبدا تا مقصد که توسط روابط عمومی شهرداری لار تهیه شده بود به نمایش در آمد و بعد از آن محمد امین منتظری معاونت خدمات شهری شهرداری لار ضمن ارائه گزارشی در خصوص پسماندهای شهری از مرحله جمع آوری تا دفن در سایت زباله بر ضرورت اجرای طرح تفکیک از مبدا و بازیافت پسماند شهری به لحاظ اهمیت زیست محیطی و اجتماعی تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه از زباله های شهری به عنوان طلای کثیف نام برده می شود، گفت: این مفهوم به معنای ارزش اقتصادی بازیافت به عنوان یکی از منابع پایدار درآمدی شهرداری ها می باشد.

معاونت خدمات شهری شهرداری لار ضمن اشاره به قوانین مرتبط با بازیافت و تفکیک پسماند، به تحلیل فعالیت های انجام گرفته در کلان‌شهرها و شهرهای همترازِ موفق در این امر پرداخت.

وی در زمینه روش های هم افزایی شهرداری‌های همجوار در حوزه پسماند و بازیافت راهکارهایی را ارائه نمود و مقرر شد در این رابطه رایزنی های لازم صورت پذیرد.

این جلسه به صورت بحث و تبادل نظر و ارائه پیشنهادات مختلف از سوی شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی حاضر در جلسه ادامه یافت.

بعد از این جلسه اعضای شورای وحدت از دارالرحمه جدید شهر لار بازدید نمودند.

در بازدید از بخش های مختلف این مجموعه، شهردار لار ضمن بیان دلیل احداث این دارالرحمه در خارج از محدوده شهر و واقع شدن آن در حریم شهر و همچنین چالش های پیش رو در احداث آن؛ از روند شکل گیری و نحوه افتتاح آن سخن گفت.

شورای وحدت عنوان جلسه ای است که به طور ماهانه و با حضور شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی مراکز چهار شهرستان لارستان، خنج، گراش و اوز در روزهای یکشنبه نخست هر ماه در یکی از این چهار شهرستان برگزار می شود.

روابط عمومی شهرداری لار – سید کامران علوی

چاپ چاپ