- citypr.ir - https://www.citypr.ir -

تلاش برای کاهش فاصله طبقاتی در منطقه ۱۰ شهر اصفهان

شهردار اصفهان گفت: بخشی از منطقه ۱۰ شهر اصفهان، نسبتا مرفه بوده و جزو مناطق گران قیمت شهر به شمار می‌رود و بخشی از این منطقه، متاسفانه شرایط زیستی و اجتماعی مطلوبی ندارد که باید تلاش کنیم تا این فاصله طبقاتی در منطقه کاهش پیدا کند از این رو، بخش های کم بضاعت منطقه شناسایی شده است.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علی قاسم زاده در بازدید هفتگی خود از مناطق که این بار در منطقه ۱۰ شهر اصفهان برگزار شد، با اشاره به پروژه های در حال اجرا و پروژه های پیشنهادی منطقه برای سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: این پروژه‌ها حکایت از جنب و جوش و پویایی در منطقه دارد؛ منطقه‌ای که متفاوت با دیگر مناطق است و مظاهر فقر و غنا را به صورت توامان در این منطقه شاهد هستیم.
وی ادامه داد: بخشی از منطقه نسبتا مرفه و جزء مناطق گران قیمت شهر به شمار می رود و بخشی از این منطقه متاسفانه شرایط زیستی و اجتماعی مطلوبی که در شان شهروندان باشد، ندارد.
شهردار اصفهان افزود: قرار است تلاش کنیم تا این فاصله طبقاتی در منطقه کاهش پیدا کند در این راستا بخش های کم بضاعت منطقه شناسایی شده است و در طول چهار سال تلاش می شود سبک زندگی در این محلات محروم با کمک اهالی محله، ارتقا یابد.
وی بیان کرد: امیدوارم با همت مردم و تلاش همکاران در شهرداری منطقه ۱۰ این فاصله طبقاتی روز به روز کاهش پیدا کند و شاهد زندگی مبتنی بر عدالت و استفاده مشترک از همه خدمات شهر، برای شهروندان در این منطقه باشیم.
*۸۸ درصد از درآمدهای سال جاری منطقه ۱۰ محقق شده است
در این جلسه، داوود بحیرایی، مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با بیان اینکه یک هزار و ۶۸۰ هکتار از منطقه ۱۰ در محدوده قانونی قرار دارد، اظهار کرد: این منطقه دارای دو هزار و ۲۰۰ هکتار مساحت است که ۵۲۰ هکتار آن، خارج از محدوده قانونی قرار گرفته است.
وی جمعیت منطقه را ۲۲۵ هزار نفر عنوان و تصریح کرد: ساکنان این منطقه در ۱۷ محله مصلی، شیخ طوسی، خواجه عمید، سروستان، جوهران، کوی نرگس، گرکان، ملاصدرا، عسگریه، دشتستان، حصه جنوبی، پروین، هفتون، اطشاران، لاله، فجر و عطار نیشابوری زندگی می کنند.
مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۸۷ درصد مردان و ۱۳درصد زنان منطقه شاغل اند، گفت: در این منطقه ۳۲ درصد افراد غیراصفهانی و دو درصد مهاجر غیر ایرانی ساکن اند.
وی تصریح کرد: در محلاتی مانند اطشاران، حصه جنوبی، هفتون و شیخ طوسی میزان اتباع خارجی دو درصد بیشتر است.
بحیرایی افزود: منطقه ۱۰ دارای امکانات فرهنگی، خدماتی و اجتماعی مانند ۹۰ مسجد، شش امامزاده، شش فرهنگسرا، ۹ کتابخانه، ۱۹ کانون فرهنگی – مذهبی، ۱۲ استخر، ۲۶ دست وسایل بازی در پارک‌ها، ۲۳ پارک کودک، ۱۵ بوستان و چهار بوستان شهری است.
وی با اشاره به اینکه منطقه ۱۰ یک ششم از فضای سبز شهری و محلی را در اختیار دارد، اظهار کرد: از نظر جمعیتی هم جوهران کمترین جمعیت و شیخ طوسی بیشترین جمعیت را در خود جای داده است.
مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با بیان اینکه درآمد مصوب سال جاری منطقه ۳۱۴ میلیارد تومان است که هفتم دیماه وصولی درآمد به ۲۷۶ میلیارد تومان یعنی معادل ۸۸ درصد از کل درآمد رسیده است، گفت: ۱۹۵ میلیارد تومان هم بودجه عمرانی است که ۱۳۴ میلیارد تومان معادل ۷۴ درصد آن تامین اعتبار شده است. همچنین در بخش بودجه جاری هم منطقه توانسته به تامین اعتبار ۸۴ درصدی دست پیدا کند.
*ساماندهی ورودی محله حصه
وی میزان بدهی (دیون) منطقه را نیز ۱۴۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این منطقه از نظر وصولی درآمد بعد از منطقه ۱۲ در جایگاه دوم قرار دارد.
بحیرایی تصریح کرد: از نظر متراژ پروانه های صادره هم منطقه ۱۰ رتبه پنجم را در شهر اصفهان دارد. از نظر رتبه جمعیتی هم در جایگاه دوم بعد از منطقه هشت قرار می گیرد.
وی با اشاره به ساخت سه ایستگاه قطار شهری ( لاله، شاهد و قدس) در منطقه ۱۰ اظهار کرد: برای تملک این ایستگاه ها تاکنون ۴۰ میلیارد تومان هزینه شده است؛ همچنین برای اجرای حلقه حفاظتی هم سهم منطقه ۱۰ حدود هزار متر از این رینگ بود که این کار به پایان رسید.
مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان ساماندهی ورودی محله حصه، احداث خیابان کوشش، تملک و احداث خیابان اطشاران، خیابان سعادت شرقی، پیاده‌روسازی فرسان، پیاده‌روسازی خواجه عمید، پیاده‌روسازی خیابان ۲۴ متری، پیاده‌روسازی خیابان آذربهرام، پیاده‌روسازی خیابان عطار، پیاده‌روسازی خیابان حکیم اسدی، پیاده‌روسازی خیابان حکیم شفاهی اول، پیاده‌روسازی قدس شرقی، پیاده‌روسازی خیابان صافی اصفهانی و پیاده‌روسازی سروستان را از طرح های در حال اجرای منطقه عنوان کرد.
*پیشنهاد ساماندهی میدان شش راه در بودجه سال آتی
وی به پروژه های شاخص در نظر گرفته شده برای سال ۱۴۰۱ اشاره و اظهار کرد: تملک ایستگاه های قطار شهری با بودجه پیشنهادی ۱۰ میلیارد تومان، آزادسازی و احداث کمربندی شمالی اتوبان شهید آقابابائی حدفاصل بزرگراه تا محدوده منطقه با بودجه پیشنهادی ۱۵ میلیارد تومان و احداث خط انتقال پساب خیابان لاهور تا پل سرهنگ با اعتبار ۵ میلیارد تومان از جمله این طرح هاست.
بحیرایی ساماندهی میدان شش راه، احداث خیابان اطشاران، تملک و احداث خیابان سپیده کاشانی به سروستان، توسعه باغ بانوان طلوع، اتصال ادامه خیابان فرسان جنوبی به خیابان مهر، احداث میدان مجاور شرکت تعاونی کارگران شهرداری، احداث میدان جنب مسجد قدس در محله حصه، احداث مجموعه فرهنگی در محله عسگریه و تملک خیابان عسگریه دوم را از پروژه های مهم منطقه ای برای سال ۱۴۰۱ عنوان کرد.
وی به اهم موضوعاتی که منطقه ۱۰ به دنبال حل و فصل آن است اشاره کرد و گفت: تعیین تکلیف اراضی کشاورزی داخل محدوده، تعیین تکلیف وضعیت زمین های اوقافی محله حصه، تعیین تکلیف وضعیت شهرک سلامت، مجموعه تفکیکی اصحاب هاشمی و کوره های معک و هسا، تعیین تکلیف مالکیت دانشگاه علمی – کاربردی نقش جهان، تعیین تکلیف تملک و احداث پارک محله بوزان و تعیین تکلیف مجموعه فضای سبز تفریحی حریم چشمه مرغاب از جمله چالش های مهم و در دست پیگیری در منطقه است.