تاریخ انتشار: 16 ژانویه 2022 - اخبار

پرونده “آب” اصفهان روی میز مشترک شورای اسلامی شهر و اتاق بازرگانی...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

همگرایی نهادهای مختلف برای حل معضل آب
کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با موضوع «بررسی ظرفیت‌های متقابل بخش خصوصی و مدیریت شهری به منظور رفع مشکلات حوضه آبریز زاینده‌رود و بحران‌های زیست محیطی در استان و شهر اصفهان» به درخواست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی اصفهان برگزار شد.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر در این جلسه اظهار کرد: خوشبختانه همراهی نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر شهر اصفهان را برای احقاق حق مردم در صحنه عمل شاهد هستیم، لذا در این ۱۷ جلسه که طی پنج ماه گذشته توسط کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار برگزار شده، مسائل مختلفی با حضور اساتید دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان و دیگر متخصصان مطرح و بررسی شده است.
وی با اشاره به تدوین سند راهبردی حوضه آب افزود: در جلساتی با حضور معاونان استانداری، این سند راهبردی تهیه و برای سازمان‌های مربوطه ارسال شده است؛ شورای شهر به دنبال ایجاد یک وفاق همگانی در همه ابعاد به خصوص در موضوع آب است، در این سند به بررسی مسائل مختلف حوضه آبریز پرداخته شده است.
رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه این کمیسیون با گروه‌های کاری مختلف و فعال در زمینه باروری ابرها و آب‌های ژرف و همچنین نهادهای مرتبط با موضوع آب جلسه برقرار کرده‌است، تصریح کرد: معتقدیم قفل اطلاع رسانی را در زمینه آب باز کرده‌ایم زیرا در اصفهان در زمینه آب و بحران خشکسالی کار رسانه‌ای نمی‌شد؛ در این راستا درصدد هستیم همایشی مردمی و علمی در سطح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی در زمینه آب برگزار کنیم‌.
تعیین جایگاه بخش خصوصی در رفع معضل آب
احمد مصور، رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: بحران آب اصفهان در دو سطح بزرگ و کوچک مطرح است، در سطح کوچک، جریان دائمی زاینده رود و در سطح بزرگ، اکوسیستم زنده اصفهان که متصل به زاینده‌رود است را متصور هستیم.
وی تاکید کرد: همه اذعان دارند تغییر اکوسیستم که متاثر از دخالت انسان است، محیط طبیعی باغ شهر اصفهان را بر هم می‌زند که خشکی جوی‌ها، نهرها و زاینده رود، فرونشست زمین و ابنیه تاریخی و … از نشانه‌های آن است.
رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: برای برقراری جریان دائمی آب در رودخانه نظرات مختلفی در خصوص استفاده از آب خاکستری، تصفیه آب و … مطرح بوده است.
مصور اظهار کرد: امروزه تصفیه فاضلاب و اجرای طرح بهره وری از آب خاکستری از جمله پیشنهادات است که در این راستا، شورای شهر به دنبال آن است که جایگاه بخش خصوصی را در رفع معضل آب مشخص کند، زیرا معتقدیم تا یک موضوع، معضل و دغدغه همگی نشود، حل نخواهد شد.
هزینه ۵۰ میلیارد تومانی شهرداری برای هوشمندسازی آبیاری فضای سبز
در ادامه سید امیر سامع، خزانه دار و عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: همگرایی همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها برای رفع مشکلات شهر، لازمه کار است، همه اطلاع داریم اصفهان باغ شهر بوده و حق آبه آن در طومار شیخ بهایی مشخص شده است.
وی افزود: شهر اصفهان باید به یک گفتمان هماهنگ با استان های همجوار برسد تا مشکل رفع شود؛ در این راستا جدولی تعیین شده که سهم و نقش هر دستگاه و مسئولیت آنها در رفع مشکل آب اصفهان مشخص شده است.
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: فضای سبز اصفهان به نقطه بحرانی رسیده و این در حالی است که ما امانت‌دار میراث گذشته هستیم، اگر وسعت اصفهان را ۴۰ هزار هکتار قائل باشیم کمتر از شش درصد از وسعت آن را فضای سبز، تشکیل داده است.
سامع تصریح کرد: برخلاف تصور عمومی، آب موردنیاز فضای سبز شهر اصفهان، تنها نزدیک به ۴۰ الی۵۰ میلیون مترمکعب است که برداشت حال حاضر از همه موارد و منابع اعم از زاینده رود، چاه ها و پساب، کمتر از ۲۰ میلیون مترمکعب می‌باشد.
وی اظهار کرد: زندگی در اصفهان تقریبا بدون سایه درخت و فضای سبز امکان ندارد و این نکته قابل تامل است. آبی که به درختان داده می شود، شاید مثلا حدود شش درصد از آن بخار شود و مابقی به سفره آب‌های زیرزمینی باز می‌گردد.
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: امروز باید در معادلات خود به پدیده هایی چون فرونشست و بحران‌های ناشی از خشکی بیشتر توجه کرد.
سامع یادآور شد: سالانه حدود ۵۰ میلیارد تومان در حوزه هوشمند سازی آبیاری توسط شهرداری هزینه می‌شود، همچنین کمتر از یک هزارم مساحت شهر را باغچه‌هایی تشکیل داده است که گل‌هایی مثل رز در آن کاشته می‌شود.
وی گفت: برنامه‌ریزی‌هایی برای استقرار الگوی بهینه مصرف آب و نمونه‌های کاشت مناسب اقلیم و افزایش بهره‌وری از طریق به کارگیری تکنولوژی در سازمان فضای سبز شهرداری مطرح شده است.
سامع اضافه کرد: قطعاً نقش بخش خصوصی و شرکت های فعال دانش بنیان در این عرصه می‌تواند به سزا باشد.
مناسب سازی صنایع اصفهان همگام با اقلیم منطقه
مصطفی نباتی نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست گفت: در سند راهبردی که برای رفع مشکل آب تدوین شده است، ذی نفعان اولویت بندی شده و نقشی برای آنها تعریف می‌شود.
وی با اشاره به ظرفیت‌های اتاق بازرگانی برای رفع این مشکل افزود: اتاق بازرگانی می تواند مدیریت شهری را در رفع مشکلات اجتماعی یاری کند، در واقع پارلمان اقتصادی شهر، دغدغه‌های مختلفی را مطرح کرده است که پیگیری آنها می‌تواند نقش بسزایی در زمینه رفع مشکلات آب داشته باشد.
رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تمرکز شورای اسلامی شهر بر روی شهرداری است و از این بابت چندین جلسه با شهرداری در این عرصه برگزار شده و میزان مصرف بهینه آب در فضای سبز، سوال شده و پیشنهاداتی هم مطرح شده که تا حصول نتیجه، پیگیر آنها هستیم.
نباتی نژاد افزود: اتاق بازرگانی باید صنایع استان را متناسب با اقلیم شهر راهبری کند چرا که این سوال مطرح است که به راستی صاحبان صنعت استان چقدر براساس منافع استان بر روی سیاست‌های دولت تمرکز نموده اند؟
وی با بیان اینکه باید به درد مشترک برسیم زیرا هر تصمیمی که امروز گرفته شود، تبعات آن در سال های بعد مشخص می‌شود، تصریح کرد: این سوال مطرح می شود که اتاق بازرگانی نسل سوم با سه هزار عضو تا به امروز در زمینه حل مشکل آب اصفهان چه اقدامی انجام داده است و چگونه تصمیم گیری می‌کند؟
نمی‌توان در سال ۱۴۰۰ با تصمیمات چند ده سال گذشته رفتار کرد
علی صالحی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: با توجه به مجموع جلسات کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار تا به امروز، شورای شهر به عنوان مطالبه‌گر حق و حقوق مردم، موضوع آب را دنبال کرده و به عنوان نماینده مردم به این عرصه ورود کرده است.
وی افزود: به طور کلی در جمع بندی جلسات به چند موضوع جدی رسیدیم که نقطه مشترک همه اعضا، نهادها و سازمان ها است، اولین موضوع در مسئله آب، این است که باید به یک گفتمان مشترک در این زمینه برسیم زیرا این گفتمان نقش هر نهاد را در این زمینه تعیین می‌کند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: امروزه متاسفانه یک فضای غیر واقعی در خصوص خشکسالی، بحران آب در اصفهان و جاری شدن زاینده رود در رسانه‌های کشور و در اذهان مسئولان خارج از استان نقش بسته است.
صالحی ادامه داد: انشقاق در بین نهادهای اصفهان باعث می‌شود مسئولان خارج از استان برای ما تصمیمی بگیرند که مطابق با واقعیت نیست لذا اگر گفتمان مشترک انجام نشود، در رسانه اینگونه تلقی می شود که مردم اصفهان یک زیاده خواهی در زمینه جاری شدن زاینده رود و چرخه صنعتی با آورده ۱۰۰ هزار میلیاردی در عرصه فولاد دارند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: نکته دوم پس از گفتمان مشترک در موضوع آب، ترسیم راهبردهای مشترک است، ما در اصفهان مجموعه‌های دانش بنیانی داریم که هرکدام برای خود گام‌هایی برداشته‌اند.
صالحی اضافه کرد: نمی‌توان در سال ۱۴۰۰ با تصمیمات چند ده سال گذشته رفتار کرد، به راستی چقدر به مجموعه‌های دانش بنیان در استان میدان دادیم تا بتوانند آزمون و خطا کنند، ما باید به دنبال راه‌های جدید باشیم.
وی تصریح کرد: مسائل امروز را با راهکارهای سال های گذشته نمی توان رفع کرد، البته تغییر پارادایم‌ها و ریل‌گذاری‌ها، تلاش فراوان می طلبد و زمان‌بر است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان یادآور شد: پای کار آمدن همه نهادها از مجموعه‌های دولتی تا بخش خصوصی لازمه کار است، باید با نگاه حل مسئله پا در میدان بگذاریم و به اقدام مشترک برسیم.
قیمت واقعی آب بررسی و تعیین شود
عباس حاج رسولی‌ها، رئیس کمیسون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه این نشست اظهار کرد: امروز آب به هر میزانی که وجود دارد، قیمت فوق العاده‌ای دارد که باید قیمت واقعی آن تعیین شود.
وی افزود: امروز همگی اعم از صنایع، شهرداری و شهروندان باید مصرف آب را مدیریت کنند.
رئیس کمیسون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر با برشمردن برخی از شاخص‌های اصفهان که در دنیا بی‌بدیل بوده چون ابنیه تاریخی و صنایع آن، تصریح کرد: اصفهانی‌ها باید با این شرایط موجود یک مدل هوشمندانه در زمینه مدیریت آب ارائه دهند.
حاج رسولی‌ها تصریح کرد: برای رفع مشکل آب اصفهان، باید سران سه قوه با هم تصمیم‌گیری کنند، چرا که دور از ذهن بوده که مشکل آب تنها در مجلس شورای اسلامی به طور کامل رفع شود، البته مدیریت قیمت واقعی آب، یکی ازمهمترین راهکارها است.
در ادامه جلسه کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار، برخی از نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اصفهان، کارشناس سازمان هواشناسی، و نماینده‌ای از شرکت‌های دانش بنیان استان به بیان نقطه نظرات خود پیرامون رفع مشکل کم آبی اصفهان، راهکارهای همگرایی نهادها در این زمنیه و ارائه پیشنهاداتی برای تقویت سند راهبردی تدوین شده توسط شورای شهر اصفهان در موضوع آب، پرداختند.

چاپ چاپ