تاریخ انتشار: 07 سپتامبر 2014 - اخبار, خواندني هاي برگزيده‌

سرزمینی مقدس در دل نصف جهان؛ تخت فولاد؛ تفرجگاه معنوی شهر اصفهان...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

با توجه به مستندات کتبی و آثار باستانی که در کنکاش های تاریخی به دست آمده مجموعه تخت فولاد سرزمین مقدسی محسوب می شود.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای روابط عمومی شهرداری اصفهان، قبرستان تخت فولاد با مساحت تقریبی ۷۵ هکتار در حاشیه جنوبی رودخانه زاینده رود اصفهان و در انتهای یکی از محورهای تاریخی شمالی – جنوبی شهر واقع شده است.

تخت فولاد با قدمتی دیرین پس از قبرستان وادی السلام در نجف اشرف، شریفترین و شکوهمند ترین مزار جهان تشیع به شمار می آید. سرزمین مقدسی که در قرون و اعصار متمادی آرامگاه تعداد بی شماری از عالمان و صالحان، حکیمان و عارفان، هنرمندان، و شاعران، مومنین و متقین و همچنین قرارگاه هزاران پرنده خونین بال دفاع مقدس بوده است.

تخت فولاد به پایگاه بزرگ ، دینی و معنوی تبدیل شده است

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در این رابطه می گوید: علمای بزرگ و شخصیت های برجسته شناسنامه جوامع بشری هستند به طوری که تاریخ جوامع انسانی ،ملل و امتها را با تاریخ علما و اندیشمندان شناسایی می شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان این که اگر اصفهان پایگاه علمی،فکری، اخلاقی و عرفانی و از منظرسیاسی شناخته شده به دلیل شخصیت های تراز اول و برجسته ای که در این خطه مهین اسلامی حضور یافته اند، می افزاید: این افراد با اندیشه و مبانی علمی فاخر، بنیان تفکر دینی و برآمده از آموزه های قران و عترت را مستحکم نهادند.

وی با اشاره به این که حدود ۷ هزار و ۵۰۰ شهید سرفراز گلگون کفن در کنار مجموعه تخت فولاد به خاک سپرده شده اند تصریح می کند: این شهدا در مدرسه قرآن و عترتی که علمای مدفون در تخت فولاد بنا نهادند آموزش دیدند و از میهن اسلامی و انقلاب جمهوری اسلامی دفاع کردند.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید می کند: تخت فولاد به پایگاه بزرگ ، دینی و معنوی تبدیل شده است.

تخت فولاد دومین آرامستان جهان تشیع

شهردار اصفهان نیز با اشاره به جایگاه والای تخت فولاد اصفهان می گوید: تخت فولاد به عنوان دومین آرامستان جهان تشیع بعد از قبرستان بقیع مطرح بوده و از نظر علمای آرمیده در این مکان از قبرستان وادی السلام نیز برتر می باشد لذا تخت فولاد اصفهان احیا و آماده شده تا مردم از این مکان استفاده و بهره ببرند.

دکترسید مرتضی سقائیان نژاد با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص شناسایی مشاهیر و معرفی علوم و دانش مجموعه مذهبی،فرهنگی وتاریخی تخت فولاد به مردم می افزاید: مدیریت شهری اصفهان در این راستا علاوه بر بازسازی و مرمت این مجموعه فعالیت های فرهنگی متعددی با تشکیل کمیته عالی تخت فولاد و فعال شدن کمیته فرهنگی اجرایی کرده است.

وی انتشار کتب در خصوص معرفی مشاهیر وعلما وبرگزاری همایش هایی جهت بزرگداشت علما و ارتقا فرهنگ و شناخت اقشار مختلف جامعه از جمله اقدامات برنامه های فرهنگی مجموعه مذهبی ،فرهنگی و تاریخی تخت فولاد عنوان و تصریح می کند: تاکنون کتب متعددی در معرفی مشاهیر مدفون در این محدوده چاپ و منتشر شده همچنین این کتاب ها در معرفی تخت فولاد به زبان انگلیسی چاپ و در اختیار کلیه سفارتخانه ها و دفاتر مراکز خارجی در ایران قرار گرفته است.

تخت فولاد به یک تفرجگاه معنوی تبدیل شده است

حجت الاسلام منوچهر مهروی پور مدیر مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد نیز می گوید: با توجه به مستندات کتبی و آثار باستانی که در کنکاش های تاریخی به دست آمده مجموعه تخت فولاد سرزمین مقدسی محسوب می شود.

وی می افزاید: آثار باستانی از جمله سنگ قبرها و مزارها که به هزار سال قبل بر می گردد گویای قدمت تاریخی مجموعه تخت فولاد است.

مدیر مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد تصریح می کند: با توجه به مستندات شفاهی، قدمت تاریخی تخت فولاد به قبل از اسلام بر می گردد که قبور پیامبران الهی در این مجموعه گویای این مطلب است که قبور برخی از آنان نیز هنوز معرفی نشده است.

حجت الاسلام مهروی پور با بیان اینکه تخت فولاد با قدمتی دیرین پس از قبرستان وادی السلام در نجف اشرف، شکوهمند ترین مزار جهان تشیع به شمار می آید، خاطرنشان می کند: البته قبرستان بقیع به علت اینکه چند تن از امامان معصوم علیها السلام در آن مدفون هستند حرم اهل بیت محسوب می شود بنابراین نمی توان آن را قبرستان نامید.

وی با اشاره به اینکه روایات بسیاری در زیارت قبرستان تخت فولاد آمده است، اظهار می کند: بزرگان و عالمان بسیاری قبرستان تخت فولاد را زیارت کرده اند که از جمله می توان به شیخ بهایی، شیخ حسن نخودکی اصفهانی و آیت الله کشمیری اشاره کرد.

مدیر مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد با اشاره به اینکه اقدامات عمرانی قابل توجهی طی ۱۱ سال گذشته در مجموعه تخت فولاد انجام شده است، می گوید: فعالیت های عمرانی ۱۱ سال گذشته به دلیل عظمت تخت فولاد و تاکید بزرگان و عالمان به خصوص آیت الله خامنه ای انجام شده است.

وی ادامه می دهد: ۲۰ سال گذشته تخت فولاد مجموعه ای خاموش بود که کسی شب ها جرات ورود به این محدوده را نداشت اما طی ده سال گذشته تخت فولاد به یک تفرجگاه معنوی تبدیل شده است.

مدیر مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد با اشاره به فعالیت های فرهنگی این مجموعه تصریح می کند: مجموعه کتابخانه تخصصی تخت فولاد با کمک دانشگاهیان با نزدیک به ۵ هزار عنوان کتاب غنی در حوزه های تاریخی، رجالی، نسبی و غیره تجهیز شده است.

حجت الاسلام مهروی پور خاطرنشان می کند: در کنار این مجموعه نیز ۴۰۰ عنوان تصویر نسخه خطی از مشاهیر و بزرگان موجود می باشد که قابل بهره برداری است.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از علما، عرفا، ادبا در تخت فولاد مدفون هستند،می افزاید: تاکنون ۲۴ عنوان کتاب به چاپ رسیده که یکی از آنها مجموعه دانش نامه تخت فولاد است.

چاپ چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.