- citypr.ir - https://www.citypr.ir -

کوشش شهرداری فضا آرایی منطقی شهر برای ارتقای امنیت اجتماعی است

شهردار منطقه سه در نشست با شهروندان محله بلال؛
اگر ما به شهروندان خصوصاً در محدوده های کمتر توسعه یافته منطقه فشار می آوریم و از آنها می خواهیم تا مقررات را در ساخت وسازها رعایت کنند یکی از دلایلش پیشگیری از فضاهای امن برای ایجاد بزه اجتماعی است که متاسفانه امروزه خود شما شهروندان این محدوده ها به دلیل عدم رعایت آن در گذشته در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستید.
به گزارش روابط عمومی منطقه ســه شــهرداری مشهد مقدس، علی یوسف زاده در آغاز این جلسه که به میزبانی محله بلال و مسجد امام رضا(ع) برگزار گردید،در مورد سوالات متعدد شهروندان این محدوده ی مشرف به کال دروی و سیس آباد در حوزه امنیت، ابتدا آن را وظیفه ذاتی نیروی انتظامی دانست و در ادامه خاطر نشان ساخت: امنیت حاصل اراده و تلاش و مشارکت آگاهانه مردم و نهادهای جمعی و اجتماعی برآمده از جامعه است و از این حیث امنیت اجتماعی یک تولید اجتماعی است که نتیجه تعامل افراد جامعه بین خود و در رابطه با حاکمیت است. بنابراین قانون و امنیت اجتماعی و زندگی مسالمت آمیز افراد در یک جامعه تنها در صورت رعایت قواعد مشترک ممکن می شود که صدالبته فارغ از همیاری و همدستی شهروندان با ناظمان اجتماعی این امر میسر نخواهد گردید.
وی در همین خصوص افزود: به نظر می رسد بنا به دلایلی که نیازمند پژوهش های علمی باشد در حال حاضر سطح مشارکت متوسط مردم با پلیس در تأمین امنیت اجتماعی مسائلی را به وجود آورده است که افزایش اعتماد مردم نسبت به ماموران انتظامی در کنار تقویت شبکه های محلی و اجتماعی نقش بسزائی در ارتقاء مشارکت مردم در بحث امنیت اجتماعی دارد. بنابراین اعتماد عمومی و متقابل مردم نسبت به همدیگر و نسبت به نیروی انتظامی به عنوان حافظان اصلی نظم و امنیت، می تواند نقش مهمی در صیانت افراد در مقابل انحرافات اجتماعی به عهده گیرد.
شهردار منطقه سه ارتباط بین فضا آرایی شهری و امنیت را نیز عدله ای بر دغدغه مندی و تلاش شهرداری در ایجاد نظم و امنیت اجتماعی دانست و خاطرنشان ساخت: امنیت اجتماعی و به طور کل امنیت، ارتباط مستقیمی با فضا و ساخت وساز شهری دارد. برخی فضاهای شهری یکی از عوامل اصلی تهدیدکننده امنیت شهرها هستند، این فضاها معمولاً از دید محفوظ هستند به همین خاطر فضاهای دنج و مطمئنی برای فعالیت های غیرمجاز و ناهنجار محسوب می شوند. یک فضای شهری مناسب تا حد زیادی تامین کننده امنیت و فضای نامناسب از بین برنده آن و زمینه ساز انواع آسیب ها و معضلات اجتماعی است. فضاهای نامناسب شهری، فضاهای بی دفاع، محلات ناامن، شهرهایی با معماری نامنسجم و پیچیده همه و همه از عوامل تهدیدکننده امنیت شهری و اجتماعی هستند.از این رو ما به عنوان مثال در احداث همین بوستان حاشیه کال دروی نه تنها انگیزه افزایش فضای سبز را داشته ایم بلکه بیش از آن در پی کاستن از عوارض نا امنی های محدوده به دلیل تجمع معتادان و فروشندگان مواد مخدر بوده است.
وی در همین خصوص تاکید کرد: اگر ما به شهروندان خصوصاً در این محدوده ها فشار می آوریم و از آنها می خواهیم تا مقررات را در ساخت وسازها رعایت کنند یکی از دلایلش پیشگیری از فضاهای امن برای ایجاد بزه اجتماعی است که متاسفانه امروزه خود شما شهروندان این محدوده ها به دلیل عدم رعایت آن در گذشته در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستید.

به دنبال توسعه این محلات از طریق سرمایه گذاری های کلان هستیم
یوسف زاده در بخش دیگری از سخنانش درخصوص پروژه های سرمایه گذاری این محدوده که مورد سوال برخی از شهروندان در این جلسه بود خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مهم منطقه در حوزه پروژه های عمرانی در حاشیه کال دروی و محل زندگی شماست. ایجاد دسترسی حاشیه کال معروف به اقبال در امتداد کال چهل بازه یکی از مهمترین اقدامات شهرداری منطقه سه است، چرا که بخش عمده ای از ترافیک محلی از میدان امام حسین(ع) به این جاده انتقال می یابد و سهم عمده ای در توسعه و افزایش حجم تردد این محدوده را به عهده دارد.
وی در این خصوص افزود: برنامه ریزی آتی ما در راستای کاهش این حجم از رفت و آمد، امتداد بلوار شهید ناصری تا محدوده بازار سپاد است. همچنین با افتتاح رسمی مجموعه میدان بار ولیعصر(عج) و ایجاد ارتباط بین بولوار شهید ناصری و بولوار در حال احداث در حاشیه کال اقبال بخش زیادی از در بن بست قرار گرفتن این محدوده را برطرف نمود، ضمن ایجاد دسترسی مناسب شما شهروندان به بازارهای خرید، با عنایت به سایر پروژه های دیده شده در حاشیه میدان امام حسین(ع)، موجبات ارتقای سطح فعلی زندگی در این بخش از شهر را مهیا می سازد.
علی یوسف زاده پارک بزرگ موضوعی بهار را به عنوان یکی از بزرگترین و زیبا ترین پارک های سطح شهر معرفی کرد و افزود: از کل مساحت ۸۹ هکتاری پارک بهار، ۳۸ هکتار از فضای سبز آن برای استفاده شهروندان به بهره برداری رسید و این مساحت که شامل سیستم آبیاری تحت فشار ، درختکاری، پرچین کاری، سطوح چمن کاری، گل کاری است دارای زمین های روباز مجزای ورزشی بانوان و آقایان نیز می باشد که شامل هشت زمین ورزشی روباز والیبال، بسکتبال، فوتبال و فوتسال می باشد که با توجه به فاصله نزدیکی که با شما اهالی این محدوده دارد بخش عمده ای از کمبودهای موجود کاسته می شود.

افتتاح فرهنگسرای قرآن و عترت پاسخی است به نیازهای منطقه
وی در زمینه فضاهای ورزشی و فرهنگی نیزعنوان کرد: موضوعات اجتماعی و ورزشی از طرف شهرداری تا جایی که امکان پذیر باشد با جدیت پیگیری می شود. از این جهت ما نیز تمایل داریم تا در سطح منطقه به گسترش و تجهیز فضاهای ورزشی و وسایل بدنسازی مبادرت ورزیم. و غالباً در هر بوستان یک مجموعه از وسایل بدنسازی جهت بهره برداری شهروندان تعبیه شده است. ضمناٌ اگر مساجد این محدوده نیز فضای مناسبی در اختیار داشته باشند قادریم نسبت به تامین وسایل ورزشی متناسب اقدام نماییم.
وی همچنین افزود: با افتتاح رسمی بزرگترین فرهنگسرای مشهد در بوستان بهار با عنوان قرآن و عترت بخش زیادی از خواسته های مردمان مذهبی این محدوده پاسخگویی شده است و این باعث می شود تا فقدان فضاهای مناسب فرهنگی و اجتماعی در این محلات تا حد زیادی مرتفع شود.
آسفالت منطقه بهبود خواهد یافت
شهردارمنطقه سه درباره کمبودهای آسفالت در معابر این محدوده نیز یادآور شد: دیدگاه در شهرداری مشهد راه اندازی نهضت آسفالت در مناطق شهری است از این رو در صدد هستیم تا با کمک شما شهروندان و شناسایی معابر فاقد آسفالت اولویت بندی لازم را به عمل آوریم چراکه قطعاً شما نیز این را می پذیرید که یک معبر با اسفالت نامناسب در اولویت پایین تری از معابر فاقد آسفالت و خاکی قرار دارد. خواهش ما نیز مشارکت شهروندان در شناسایی و رفع معضل فقدان اسفالت در منطقه است.
یوسف زاده در پایان با اشاره به ویژگی های نشست های مردمی در مساجد گفت: لزوم پاسخگویی منطقی و عقلانی به مردم و پاسخ درست شنیدن حق مردم است. کیفیت پاسخگویی مسئولان با توجه به گستردگی جامعه و استفاده زیاد از وسایل ارتباط جمعی بستگی به نوع پاسخگویی مسئولان دارد همینطور به سطح مخاطبان آنها بستگی دارد یعنی گاهی اوقات پاسخی برای عوام می‏دهند و گاهی به خواص جامعه باید پاسخ دهند که این دو، دو کیفیت متفاوت را موجب می‏شود. به هر ترتیب باید پاسخ‏های مسئولان به گوش افراد ذی حق برسد و آنها از پاسخهای آنان مطلع شوند. روال کاری ما در این نشست ها این است که روزهای چهارشنبه در مساجد حضور یافته و سپس یکشنبه هفته آتی آن، با بازدید حضوری مسائل و معضلات را از نزدیک بررسی و دستورات لازم جهت رفع آن را صادر می نماییم.