- citypr.ir - https://www.citypr.ir -

آمادگی کامل شهرداری برای استقبال از ماه مهر

مهندس سید خلف موسوی شهردار اهواز طی گفت و گویی ضمن تشریح برخی اقدامات شهرداری اهواز در آستانه بازگشایی مدارس و هفته دفاع مقدس از آمادگی کامل شهرداری برای استقبال از روزهای آغازین بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی خبر داد.
شهردار اهواز با اشاره به جمعیت قابل ملاحظه تحت پوشش مراکز علمی و دانشگاهی در سطح شهر اهواز گفت: وجود دانشگاه معتبر شهید چمران، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، دانشگاه آزاد و علوم و تحقیقات، دانشگاه پیام نور، دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه امیرالمومنین و همچنین حوزه های علمیه پویا و با نشاطی که در سطح شهر اهواز مستقر هستند و هزاران دانشجو، طلبه و استادی که با این مراکز مراوده و ارتباط دارند، کلانشهر اهواز را به محیطی علمی و قطب آموزشی جنوب کشور تبدیل کرده است، بنابراین به طور طبیعی با آغاز ماه مهر و بازگشایی این مراکز آموزشی شاهد افزایش سفرهای درون شهری و تشدید تردد در سطح شهر خواهیم بود.
مهندس موسوی اضافه کرد: در سطح شهر اهواز علاوه بر مراکز علمی نام برده شده، صدها مهدکودک، پیش دبستانی و مراکز آموزشی جهت تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی نیز وجود دارد که در آستانه بازگشایی این مراکز بار سنگین ترافیکی بر تاسیسات و امکانات حمل و نقل شهری وارد خواهد شد که برای کاهش مشکلات طبیعی ناشی از این افزایش بار ترافیکی در شهرداری اهواز تمهیدات ویژه ای اندیشیده شده است.
شهردار اهواز با تقسیم وظایف شهرداری در قبال موضوع ترافیک و افزایش و تراکم جمعیت به برنامه های بلند و کوتاه مدت، خاطرنشان ساخت: همانطوری که شهروندان عزیز اهوازی مطلع هستند شهرداری اهواز در یک سال گذشته مهم ترین پروژه های خود را به بخش حمل و نقل درون شهری و ترافیک اختصاص داده است. مانند پروژه تعریض و احداث پل سوم، زیر گذر خلیج فارس و شریعتی و تقاطع غیر همسطح جواد الائمه که همه این پروژه های بزرگ در کنار ده ها پروژه عمرانی دیگر در این بخش در حال فعالیت هستند.
سید خلف موسوی از آمادگی زیرگذر خلیج فارس برای بهره برداری تا اواسط مهر ماه خبر داد و در خصوص پروژه تعریض و احداث پل سوم نیز گفت: با توجه به اهمیت محور مواصلاتی پل سوم در ارتباط دهی و اتصال دو بخش و منطقه مهم و پر جمعیت شهر اهواز در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید به منظور جلوگیری از ایجاد معضل ترافیکی به دلیل انجام مراحل اجرایی پروژه تعریض این پل و سهولت در تردد وسائط نقلیه، دو باند رفت و برگشت پل سوم به طور کامل بازگشایی و بلوک‌هایی که جهت عملیات ساخت باند شمالی و جنوبی پروژه تعریض پل استفاده شده بود، جابه‌جا شد.
شهردار اهواز پایان بتن ریزی باند شمالی را اواسط مهرماه اعلام کرد که به دلیل شرایط فنی بهره برداری از این قسمت تا اواخر آبان ماه به طول خواهد انجامید.
وی افزود: همزمان با عملیات اجرای باند شمالی، راست‌گردهای این قسمت در حال احداث هستند و با ساخت و آماده سازی سازه،عرشه و پیاده‌روهای ضلع جنوبی نیز شاهد بهره برداری کامل از پروژه تعریض و احداث پل سوم در بهمن ماه سال جاری خواهیم بود. فلذا تا بهره برداری از این پروژه با تمهیداتی که اندیشیده شد می توان گفت که در حال حاضر پل به همان شکل گذشته مورد استفاده شهروندان قرار می گیرد در حالی که عملیات اجرایی نیز که در نهایت عرض پل را از ۱۲ به ۳۰ متر افزایش خواهد داد در حال انجام است.
مهندس موسوی تلاش شهرداری اهواز در دوره جدید را ارتقاء این مجموعه از یک نهاد صرفاً خدماتی و عمرانی به سازمانی فرهنگی و اجتماعی دانست و اعلام کرد: یکی از مهم ترین جلوه های این تغییر رویکرد اقداماتی است که شهرداری اهواز در همه حوزه ها و بخش های خود در آستانه بازگشایی مدارس و مراکز علمی و همچنین در هفته مبارک دفاع مقدس صورت می دهد.
وی اقدامات شهرداری در این مقطع زمانی را تنها مختص به اقدامات فیزیکی و عمرانی ندانست و گفت: بخش مهمی از اقدامات شهرداری فرهنگی و اجتماعی و با رویکرد آموزشی و آگاهی رسانی است.
مهندس موسوی گفت: شهرداری اهواز در آستانه آغاز ماه مهر و فصل بازگشایی مدارس با چاپ کتب، پوستر و اقلام تبلیغی، بروشورها، فلش کارت های آموزشی، چاپ و نصب بنر و بیلبورد به تبیین آن چه والدین در مقاطع مختلف تحصیلی فرزندان خود باید بدانند پرداخته و حال و هوای شهر را آماده فصل علم آموزی و دانشجویی نموده است.
شهردار اهواز همچنین به انجام اقداماتی در خصوص تفکیک زباله، رفت و روب و تنظیف و آماده سازی معابر شهری، ترمیم، لکه گیری و آسفالت خیابان های منتهی به مدارس، مراکز آموزشی و دانشگاهی، تعمیر و آماده سازی پل های عابر پیاده مکانیزه و ایستگاه های اتوبوس و جمع آوری برخی بازارچه های غیر مجاز در حوالی محل های آموزشی اشاره کرد.
وی با بیان این مطلب که شهرداری اهواز در حال خط‌ کشی معابر و گذرگاه‌هایی که در مسیر دانش‌آموزان قرار دارند، است؛ افزود: خط کشی معابر بخصوص در مجاورت مراکز آموزشی و تحصیلی در تامین سلامت شهروندان نقش مهمی دارد.
مهندس موسوی اصلاح هندسی، نصب تابلوهای هشدار دهنده و ساماندهی نقاط و گره های کور ترافیکی، نصب علائم راهنمایی و رانندگی، ایمن سازی معابر شهری به ویژه مقابل مدارس و مراکز آموزشی با هدف کاهش سوانح را از اقدامات شهرداری اهواز برای سهولت تردد دانش آموزان و دانشجویان دانست و گفت: همچنین باهدف تفکیک خطوط سواره رو در معابر، افزایش ظرفیت معبر، کاهش تصادفات، افزایش ایمنی و جلوگیری از انحراف خودروها معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز با استفاده از رنگ سرد اقدام به اجرای خط کشی محوری در نقاط مختلف شهردر آستانه بازگشایی مراکز علمی و مدارس کرده است.
مهندس موسوی اضافه کرد: در طرح استقبال از ماه مهر که توسط شهرداری اهواز در دست اجراست، ایمن سازی ۱۲۰ مدرسه و مرکز آموزشی در سطح شهر اهواز با نصب تجهیزات ترافیکی و خط کشی عابر پیاده در مقابل کلیه مراکز آموزشی صورت گرفته است.
وی به مکانیزه شدن پل عابر پیاده در مقابل خوابگاه دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اشاره کرد و افزود: با هماهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک و سازمان زیباسازی اقدام به ایمن سازی تابلوهای تبلیغاتی نصب شده بر روی پل های عابر پیاده مقابل مراکز آموزشی گردید که رضایتمندی دانشجویان و دانش آموزان را در پی داشته است همچنین در آستانه بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی دو تقاطع و چراغ هوشمند مهم راه اندازی شد.
موسوی، برگزاری سامانه نشاط در مدارس مناطق محروم شهر، شعارنویسی در ۸۰ مدرسه و مرکز آموزشی، پاکسازی، شستشو و نصب سطل زباله، رنگ آمیزی و کاشت نهال در ۲۰۰ مدرسه منتخب که توسط آموزش و پرورش معرفی شده اند، توزیع یکصد هزار بروشور حاوی پیام های آموزش شهروندی، ترافیک، پسماند، فضای سبز و توزیع ۸۰ هزار کتابچه ویژه سال اولی ها را مهم ترین اقدامات شهرداری اهواز در زمینه آماده سازی فرهنگی و اجتماعی شهر برای آغاز سال تحصیلی جدید اعلام کرد.
شهردار اهواز خاطر نشان کرد: راه اندازی و فعالیت اتوبوس سلامت و کتابخانه سیار و معاینه کودکان مناطق کم برخوردار جهت ارزیابی وضعیت تغذیه و سلامت آن ها به طور رایگان و توسط پزشکان حاذق نیز در این مدت به طور ویژه صورت گرفته است.
موسوی تصریح کرد: در این ایام آموزش ۶ هزار کودک در سطح ۲۶۳ مهد کودک با هدف ارتقاء سطح آگاهی های آموزشی آن ها انجام شده است.
وی افزود: در حال حاضر ۲۰۰ مدرسه در سطح شهر اهواز دارای شهردار مدرسه هستند و ۷۰ مدرسه نیز شهردار خانواده دارند که در این ایام اقدامات ویژه ای با محوریت گسترش فضای علمی و آموزشی در آن صورت گرفته است.
شهردار اهواز، با تاکید بر نقش و اهمیت نظافت و آراستگی شهر، آمادگی ناوگان حمل و نقل شهری و اجرای جلوه سازی های نشاط آمیز بصری نظیر نقاشی دیواری و ساماندهی مناظر مشوش و آلوده در نقاط مختلف شهر و چاپ و نصب بنر و پرچم با هدف تلطیف فضای فرهنگی و اجتماعی شهر به نصب باکس های تفکیک زباله برای اولین بار در مناطق شهری اشاره کرد و افزود: می توانیم بگوییم که شهرداری اهواز با آمادگی کامل به استقبال از ماه مهر و فصل بازگشایی مدارس و مراکز علمی و آموزشی می رود.
مهندس سید خلف موسوی برگزاری نمایشگاه ویژه هفته دفاع مقدس برای اولین بار توسط سازمان آرامستان های شهرداری اهواز در جوار گلزار شهدای گرانقدر و عزیز این شهر را از اقدامات فرهنگی شاخص شهرداری اهواز در هفته دفاع مقدس عنوان کرد و اظهار داشت: برگزاری این نمایشگاه در جوار گلزار شهدای اهواز یادآور قدرشناسی و ارادت قلبی ما به امام راحل، شهدای گرانقدر و مقام معظم رهبری است و بیانگر این موضوع که همچنان نام و یاد و خاطره شهیدان زنده است چرا که عزت و استقلال و امنیت امروز ایران اسلامی مرهون جانفشانی این شهدا و ایثارگری جانبازان و خانواده های آن ها بوده است.
شهردار اهواز در ادامه از پیشرفت عملیات ساخت حسینیه سردار هاشمی در جوار گلزار شهدای اهواز خبر داد و افزود: امیدواریم با بهره برداری از این یادمان و پروژه تا پایان سال این مکان معنوی و خاطره انگیز یعنی مزار شهید والا مقام سردار سرلشگر علی هاشمی به یکی از مراکز معنوی و مورد رجوع، استفاده و اقبال شهروندان اهوازی تبدیل شود.
مهندس سید خلف موسوی همچنین گفت: استان خوزستان در هفته دفاع مقدس میزبان شهرداران کلانشهرهای کشور نیز می باشد که مقرر شد نشست دوره ای این عزیزان (شهرداران کلانشهرهای کشور) در شهر خون و مقاومت خرمشهر قهرمان برگزار شود.
موسوی، برگزاری مراسم تجلیل از فرمانداران و شهرداران هشت سال دفاع مقدس در استان خوزستان را نقطه عطف ویژه برنامه های هفته دفاع مقدس در استان دانست و ضمن تقدیر و تشکر از ابتکار دکتر مقتدایی استاندار خوزستان در برگزاری این یادواره خاطرنشان ساخت: در این مراسم به پاسداشت سال های مجاهدت و تلاش در سخت ترین شرایط ممکن، از ۳۰۰ نفر از فرمانداران، بخشداران و شهرداران هشت سال دفاع مقدس در استان خوزستان تجلیل خواهد شد.
مهندس موسوی شهردار اهواز از هماهنگی و همکاری تنگاتنگ مجموعه مدیریت شهری در کلانشهر اهواز با پلیس راهور خبر داد و با تقدیر از اقدامات آموزشی خوبی که پلیس راهور در جهت آموزش همیاران پلیس داشته است گفت: دومین پارک ترافیک اهواز با رویکرد ارتقاء آموزش و افزایش ایمنی و سلامت کودکان و نوجوانان عزیز با مشارکت و همکاری پلیس راهور و شهرداری اهواز در بلوار ساحلی راه‌اندازی می‌شود.
شهردار اهواز با بیان این مطلب که در روزهای ابتدایی بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی شاهد افزایش محسوس بار و تراکم جمعیت مراجعه کننده به اتوبوس ها و تاکسی های شهری خواهیم بود از آمادگی این دو مجموعه و ناوگان ارتباطی برای خدمات رسانی به شهروندان خبر داد و گفت: با تخصیص اعتبار و تمهیدات لازم از اول مهر شاهد ورود ۵۸ دستگاه اتوبوس نوسازی شده و تجهیز پایانه های حمل و نقل شهری در کلانشهر اهواز خواهیم بود.
مهندس موسوی افزود: با توجه به بررسی های صورت گرفته و شناسایی نقاط متراکم جمعیتی در ساعات تعطیلی و بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی در سطح شهر تمهیدات و اقدامات لازم جهت سرویس دهی ویژه و تخصیص و افزایش ناوگان خدمت رسان به آن مناطق پیش بینی شده است.
شهردار اهواز در زمینه اقدامات شهرداری در خصوص سرویس های مدارس هم گفت: این اقدامات در کار گروه ماده ۱۸ که برنامه ریزی، نظارت و ساماندهی سرویس مدارس را برعهده دارد صورت می گیرد که با تلاش سازمان تاکسیرانی جلسات این کارگروه در حال انعقاد است.
موسوی همچنین از ادامه طرح کتاب تاکسی در ۷۰۰۰ تاکسی از تاکسی سرویس های شهر اهواز با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و انتقال آموزش های شهروندی به شهروندان خبر داد و گفت: ارتقاء فرهنگی در کنار خدمت رسانی اجتماعی همواره مورد نظر مجموعه مدیران شهری در شهرداری اهواز بوده است.
مهندس سید خلف موسوی نظارت بر سلامت رانندگان سرویس مدارس را در قالب شرکت های ویژه مجری طرح سرویس مدارس را مستلزم تایید نهادهایی چون اداره اماکن و ارائه عدم سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد دانست و گفت:مقرر شده که سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز به منظور نظارت مطلوب برطرح اجرای سرویس مدارس و همچنین رعایت نرخ نامه ابلاغی نسبت به اختصاص واحدهای گشت و بازرسی اقدامات لازم را صورت دهد، همچنین در راستای بهتر شدن کیفیت سرویس دهی به مدارس و شهروندان نسبت به افزایش تعداد ۴۳ شرکتی که اقدام به خدمت رسانی در حوزه سرویس مدارس می نمایند در فصل جدید بازگشایی مدارس، همت گمارد.
شهردار اهواز در پایان ضمن تبریک مجدد هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی جدید از آمادگی سامانه ۱۳۷ شهرداری اهواز برای رسیدگی به شکایات احتمالی و دریافت پیشنهادات شهروندان در زمینه های مختلف بخصوص خدمت رسانی شهرداری در روزهای آغازین مهرماه خبر داد.