- citypr.ir - https://www.citypr.ir -

شهرداری های خوزستان از سهم عوارض ارزش افزوده ناراضی هستند

شهردار آبادان در همایش شهرداران، فرمانداران و روسای شوراهای شهر به نمایندگی از سوی شهرداران استان:

کلانشهرها به عنوان شهرداری های معین، هزینه های خدمات یادمان های دفاع مقدس را عهده دار شوند

شهردار آبادان خواستار توجه ویژه و افزایش سهم عوارض ارزش افزوده به شهرداری ها شد و از بی اطلاعی شهرداری ها از میزان واقعی این سهم ابراز نارضایتی کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری آبادان، محمودرضا شیرازی که در گردهمایی شهرداران، فرمانداران و روسای شوراهای شهرهای استان با حضور معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و مدیران این وزارت خانه، به نمایندگی از شهرداران خوزستان سخن می گفت اظهار کرد: عدم اطلاع شهرداری های استان از سهم واقعی عوارض ارزش افزوده ناشی از برق و آب و تلفن و گاز و… باعث نارضایتی این شهرداری ها شده است. در حالی که این همان عوارض محلی است که قبلا توسط شهرداری ها اخذ میشد و بعد از تصویب طرح تجمیع عوارض در مجلس از دست شهرداری ها خارج شد.

وی ادامه داد: بعد که قانون اصلاح شد اسم آن قانون ارزش افزوده گذاشته شد و اخذ آن به وزارت اقتصاد و دارایی محول گردید و سهمی از آن را برای شهرداری های کشور معین گردیده که در حال حاضر هر روز یک نسخه برای آن پیچیده می شود.

شیرازی تصریح کرد: این همان سهم ما شهرداری ها از کارخانجات، بازار و فعالیت های درون شهری است که قبلا مستقیم دریافت می کردیم و الان برای ما شفاف نیست. بعنوان مثال مشاور چند قلم آن را برای ما محاسبه کرد که درآمد یک ساله آن حدود چند صد میلیارد تومان از سطح شهر شد که چنانچه سهم ما را محاسبه می کردند چند ده میلیارد تومان میشد در حالی که در حال حاضر حدود ۲۵ میلیارد تومان به ما داده می شود که انتظار شفاف سازی در این خصوص را داریم.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات شهرداری ها، نارضایتی شهروندان از پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی است که توسط سازمان تامین اجتماعی گرفته می شود.

شهردار آبادان بیان کرد: وقتی شهروندی برای دریافت پروانه ساختمانی مراجعه می کند می بایست سه برابر آن را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نماید که این یکی از معضلاتی است که گریبان شهرداری های استان را گرفته زیرا نرخ ساخت و ساز را به عنوان یکی از منابع نسبتا پایدار شهرداری ها به شدت کاهش داده است.

شیرازی همچنین از سایر دستگاه های خدمات رسانی که در شهر برای انجام پروژه های خدماتی مانند انشعابات آب، برق و گاز و مخابرات اقدام به حفاری معابر و خیابان های می کنند اما در ترمیم آن تعلل می ورزند انتقاد کرد و اظهار داشت: عدم ترمیم به موقع نوارهای حفاری دستگاه های خدمات رسان در شهرها موجبات نارضایتی شهروندان را فراهم آورده است و باید در این زمینه چاره اندیشی کرد.

وی خواستار پرداخت مطالبات شهرداری ها از ادارات حفار شد و گفت: اگر این ادارات مطالبات خود را به شهرداری ها بپردازند می توان گام بلندی در جهت رضایت مندی شهروندان از شهرداری ها و توسعه و عمران شهری برداشت زیرا روی زمین ماندن این مطالبات شهرداری ها را با چالش جدی روبرو ساخته است.

شهردار آبادان با اشاره به اداره گاز افزود: این شرکت معمولا فقط سوبسید پرداخت می نماید و به عبارتی تنها یک سوم مبلغ تخریب ها را به شهرداری می پردازد.

فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی بالاخص اتوبوسرانی مبحث دیگری بود که شیرازی به آن اشاره کرد و گفت: تا چند سال قبل سازمان همیاری شهرداری ها از محل عوارض ارزش افزوده بخشی از هزینه خرید اتوبوس ها را انجام می داد اما الان مدتهاست این موضوع رها شده و سبب گردیده تامین آن برای شهرداری ها با دشواری های فراوان باشد.

وی افزود: متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل تحریم ها، قیمت اتوبوس به شدت افزایش یافته و همچنین عدم تولید اتوبوس، این ناوگان را دچار مشکلات فراوانی کرده در حالی که بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها، استفاده از اتوبوسرانی حدود سه الی چهار برابر افزایش داشته است.

شهردار آبادان تصریح کرد: میزان یارانه ای که امروز به اتوبوسرانی پرداخت می شود به نسبت هزینه ها بسیار کم است زیرا هزینه تمام شده ی هر نفر مسافر در یک مسیر حداقل ۷۰۰ تومان برای شهرداری است که شهروند فقط ۱۵۰ تومان آن را می پردازد و با توجه به اینکه مبلغ مورد نیاز برای نگهداری هر دستگاه اتوبوس در روز بیش از ۵۰۰ هزار تومان است در حالی که درآمد روزانه هر دستگاه تنها ۵۰ هزار تومان می باشد در نتیجه، شهرداری ها از این محل هزینه های زیادی را متحمل می شوند.

مسکن مهر موضوع دیگری بود که شیرازی با اشاره به رها شدن آماده سازی آنها توسط اداره کل راه و شهرسازی گفت: الان یک معضلی روی دست شهرداری ها مانده و هزینه های جدیدی را به منظور آماده سازی و آسفالت آنها به ما تحمیل کرده است.

نماینده شهرداران استان در ادامه به قانون بازنشستگی پیش از موعد کارگران در قالب مشاغل سخت و زیان آور اشاره کرد و گفت: این قانون قانون بسیار خوبی در راستای تعدیل نیروها در شهرداری بوده اما مبالغ زیادی را هم به ما تحمیل کرده است که انتظار می رود دولت تدبیر و امید از محل همین ارزش افزوده هایی که از خزانه داری کل در اختیار سازمان شهرداری ها قرار می گیرد سهمی برای بازنشستگان در نظر بگیرد.

شیرازی همچنین خواستار تجدیدنظر و افزایش حقوق و مزایای ماهانه شهرداران شد و گفت: چندین سال است که حقوق شهرداران تغیری نکرده است و با توجه به اینکه این موضوع توسط کارشناسان وزارت کشور اصلاح شده و دو برابر گردیده اما خبری از ابلاغ آن نیست.

شهردار آبادان افزود: هر ساله ۴ میلیون نفر از زائران مناطق عملیاتی ۸ سال دفاع مقدس در قالب کاروان های راهیان نور به این منطقه می آیند و از جاذبه های گردشگری در حوزه جنگ بازدید می کنند اما در این زمینه هیچگونه امکانات و اعتبارات ویژه برای این میزبانی به شهرهای خوزستان بالاخص شهرهای غربی استان پرداخت نمی شود.

شیرازی در راستای ارائه خدمات بهتر به کاروان های راهیان نور پیشنهاد داد: کلانشهرها به عنوان شهرداری های معین اماکن و یادمان های دفاع مقدس خوزستان، خدمات آنها را عهده دار شده و تامین کنند و هزینه های آن را پرداخت نمایند و با توجه به اجلاس کلانشهرها در شهر خرمشهر این موضوع پیشنهاد گردد.

عدم پرداخت عوارض پروانه های ساختمانی صادره در بافت های فرسوده توسط دولت آخرین موضوعی بود که شهردار آبادان به نمایندگی از شهرداران خوزستان مطرح کرد و گفت: طبق قانون، شهرداری باید ۵۰ درصد در بافت های فرسوده شهرها تخفیف بدهد و در ازای این تخفیف، دولت برابر قانون می بایست آن را به شهرداری ها بپردازد که دولت سهم خود را پرداخت نکرده است.

شهردار آبادان در پایان با تقدیر از دکتر سیاحی معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: در یک سال اخیر اقدامات خوبی در جهت تامین درآمدهای پایدار برای شهرداری ها و همچنین برگزاری دوره های آموزشی توسط مهندس کاظمی نژاد مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری و کارشناسان این حوزه صورت گرفته که قابل تقدیر است.