روابط عمومی شهرداری رامسر/ معرفی پارکومتر
تاریخ انتشار: 02 اکتبر 2014 - اخبار, خواندني هاي برگزيده‌

روابط عمومی شهرداری رامسر/ معرفی پارکومتر

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

پارکومتر چیست؟
دستگاهی است که در محل های مجاز پارک اتومبیل نصب می شود که با پرداخت مقدار معینی پول می شود برای مدتی معین ماشین را پارک کرد( ایست سنج، توقف سنج)
پارکومتر اولین بار در چه کشوری از جهان ساخته و به کار گرفته شد؟
اولین پارکومتر های جهان در ۱۹ جون ۱۹۳۵ در منطقه تجاری شهر اوکلاهما در آمریکا نصب شد و در سال ۱۹۸۵ برای اولین بار در لندن مورد استفاده قرار گرفت، مخترع پارکومتر کارل مگی آمریکایی است.
اولین نسل از پارکومترها در ایران:
اولین نسل از پارکومترهای بین سال های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۰ توسط شهرداری تهران خریداری و نصب گردید. حدود ۵۰۰ دستگاه پارکومتر مکانیکی، با توجه به میزان سکه دریافتی، زمان مجاز برای پارک را مشخص می نمودند.پس از اتمام زمان مجاز، علامت توقف ممنوع ظاهر می گردید.
ساخت اولین پارکومتر هوشمند ایرانی:
شرکت ایمن پارک مهر مجری و سرمایه گذار در امر پارکومتر هوشمند ایرانی که طراحی و ساخت این دستگاه ثمره تلاش استعدادهای ارزشمند درخشان جوانان ایرانی و در راستای شعار بومی سازی تکنولوژی و فن آوری روز دنیا صورت گرفته است، می باشد. که در همین راستا در سال ۱۳۹۰ در شهر مقدس قم افتتاح و به بهره برداری و بعد از قم در شهرهای گرگان، تهران، کرمان، انزلی و رامسر بهره برداری گردید و در شهرهای مختلفی چون همدان، کرج، شهریار، تنکابن و اکثر شهرها و کلان شهرها در حال مذاکره و بررسی برای اجرا می باشد.
شروع به کار پارکومتر در رامسر:
طرح پارکومتر در شهرستان رامسر با نظارت دستگاههای اجرایی شهرداری رامسر، سازمان حمل و نقل و پلیس راهور توسط شرکت ایمن پارک در سال ۱۳۹۳ با هدف اجرایی ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی کنترل مکانیزه پارک حاشیه ای پارکومتر هوشمند و استفاده فضای پارک برای تمامی شهروندان شروع به کار نموده است.
هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۷/۱۰/۹۱ بنا به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و شورای عالی استانها و به استناد تبصره (۱) ماده (۱۵) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ آیین نامه اجرایی تبصره یاد شده را تصویب نمود که به استناد آن استفاده از ایست سنج(پارکومتر) در معابر شهری پر ترافیک با رعایت مفاد مندرج در ماده قانون ذکر شده لازم الاجرا میباشد.

مزیت های بکارگیری از پارکومتر به شرح ذیل میباشد:
• فقط در پارکومتر هوشمند با استفاده از کارتهای بدون تماس امکان اجرای ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی رانندگی مبنی بر محاسبه رایگان توقف زیر نیم ساعت وجود دارد.
• امکان محاسبه دقیق زمان استفاده از جایگاه پارک
• محاسبه زمان و بها بدون تماس با کمترین خطا و دخالت نیروی انسانی
• ارائه خدمات به شهروندان در هر شرایط جوی
• امکان انتقال عملکرد روزانه دستگاه از طریق GPRS و کنترل دقیق آماری و محاسبه دقیق سهم مشارکت شهرداری و پلیس راهور و مجری و سرمایه گذار بدون دسترسی و دخالت انسان
• کمک به اتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه
• کمک به زیبایی نما و چهره شهر و آسایش و کاهش سوء استفاده های مختلف
• توجیه اقتصادی مناسب برای شهرداری و سهولت کنترل برای پلیس راهنمایی و رانندگی
• قابلیت ارتقا جهت استفاده از کارت شهروندی و کارتهای اعتباری بانکی در صورت تعریف در سیستم شبکه بانکی، پارکومتر، مترو، اتوبوس رانی و تاکسی متر. به طور خلاصه کیف پول شهروندی می باشد.
• اشتغال زایی وسیع در مسیر تولید، نصب ، راه اندازی، نگهداری و خدمات حین کارکرد(پارکبان)
برخی از اهداف طرح پارکومتر هوشمند:
• ایجاد نظم و انظباط ترافیکی و روان سازی تردد خودروها در معابر مرکزی شهر
• استفاده عادلانه عموم از فضای پارک حاشیه ای خیابان ها
• ایجاد اشتغال برای افراد زیادی از اهالی منطقه به صورت مستقیم و غیر مستقیم
• افزایش درآمد کسبه و فعالان اقتصادی شهر که در پی رفع معضل ترافیک و سهولت خرید و فروش به ویژه برای مسافرین این شهر حاصل می شود.
• فراهم سازی گسترش خدمات شهری به صورت مکانیزه و هوشمند و بهبود سطح زیبایی نما و چهره شهر
در راستای این اهداف به اطلاع کسبه و مغازه داران محترم میرساند، آنها نیز می توانند جهت مشارکت در طرح و استفاده از سود مشارکت و یا جهت تبلیغات محصولات و خدمات خود بر روی کارت ها و بروشورهای این طرح با ما همراه باشند.
سوالات متداول در مورد پارکومتر هوشمند
۱٫ ساعت کاری دستگاه ها از چه زمانی است؟
دستگاههای پارکومتر از ساعت ۷ صبح الی ۹ شب فعال می باشند و در ساعتهای دیگر خاموش بوده و استفاده از محل های پارک رایگان است. همچنین روزهای تعطیل نیز استفاده از محل های پارک رایگان می باشد.
۲٫ هزینه استفاده از محل های پارک چقدر است؟
در حال حاضر بر اساس مصوبه شورای محترم شهرستان مربوطه هزینه استفاده از هریک از محلهای پارک تعیین و به شهرداری ابلاغ می گردد.
۳٫اگر قبل از مدت زمان تعیین شده محل پارک را ترک کنیم هزینه پارک چگونه محاسبه می شود؟
به جهت محاسبه عادلانه ، هزینه استفاده از محل های پارک ۱۰ دقیقه اول رایگان می باشد و بعد از ده دقیقه مبلغ یک ساعت محاسبه می گردد.
۴٫آیا می توانیم مدت زمان پارک خود را از روی دستگاه تغییر دهیم؟
شما می توانید مدت زمان مورد نظر خود را به وسیله کلیدهای مخصوص روی دستگاه از ۱ تا ۳ ساعت انتخاب نمائید.
۵٫ آیا تفاوتی در انتخاب زمان دستگاه برای محاسبه مبلغ پارک وجود دارد؟
خیر، و با توجه به اینکه هنگام خروج باقیمانده مبلغ کسر شده به حساب شما بازگردانده می شود پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از جریمه ناشی از تاخیر، همواره حداکثر زمان (۳ ) ساعت را انتخاب کنید.
۶٫ چراغهای دستگاه به چه معناست؟
چراغ قرمز یعنی می توانید از محل پارک استفاده کنید.
چراغ سبز یعنی جای پارک اشغال است.
۷٫ اگر هنگام خروج از پارک فراموش کردیم عملیات خروج را انجام دهیم چه اتفاقی می افتد؟
در اینصورت به اندازه حداکثر زمانی که انتخاب کرده اید از موجودی کارت شما کسر می شود. البته شما تا پایان مدت زمان انتخاب شده فرصت تا عملیات « خروج از پارک» را انجام دهید که در اینصورت باقیمانده مبلغ کسر شده به حساب شما باز گردانده می شود.
۸٫ اگر مدت زمان استفاده از دستگاه به پایان برسد چه اتفاقی می افتد؟
چراغ محل پارک شما در پشت دستگاه به صورت چشمک زن قرمز در می آید و در اینصورت توسط پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه خواهید شد.
۹٫ چنانچه هنگام استفاده از دستگاهی که چراغ آن به صورت چشمک زن سبز است با پیام« محل پارک اشغال است» مواجه شدم، چه اقدامی باید انجام دهم؟
در اینصورت باید از جای پارک دیگری استفاده کنید، بدیهی است چنانچه در این حالت از جای پارک استفاده کنید بعد از مدتی چراغ محل پارک مربوطه به صورت چشمک زن قرمز در می آید و توسط پلیس راهنمایی رانندگی جریمه خواهید شد.
۱۰٫اگر بعد از اینکه عملیات « خروج از پارک» را انجام دادم، چراغ مربوط به محل پارک در حالت چشمک زن سبز باقی بماند چه اقدامی باید انجام دهم؟
نگران نباشید. این موضوع به دلیل عدم اجرای صحیح فرامین دستگاه توسط رانندگان دیگر به وجود آمده است. با انجام عملیات « خروج از پارک» باقیمانده اعتبار شما به کارت شما باز می گردد و شما می توانید محل پارک را ترک کنید.
۱۱٫آیا شخص دیگری می تواند از مدت زمان باقیمانده پارک خودروی من مطلع شود؟ بله
۱۲٫ آیا در یک زمان می توانم از کارت پارک خود برای شارژ ۲ محل اقدام کنم؟ بله
۱۳٫اگر بدون استفاده از دستگاه پارکومتر خودروی خود را پارک کنم چه اتفاقی می افتد؟
در اینصورت خودروی شما توسط مامورین پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه خواهد شد.
۱۴٫ اگر کارت خود را گم کنم چه اقدامی باید انجام دهم؟
متاسفانه امکان صدور کارت المثنی وجود ندارد. لذا خواهشمندیم از کارت خود به دقت نگهدای نمایید.
۱۵٫ از چه کسانی کارت و شارژ خریداری کنم؟
از فروشگاههای نزدیک به دستگاه ها که دارای برچسب ویژه فروش و پارکبان ها که دارای کارت شناسایی هستند کارت پارک را تهیه کنید.
۱۶٫ حداکثر چه میزان شارژ می توانم خریداری کنم؟
حداکثر شارژ قابل انتقال در کارت برابر ۲۵۰۰۰ تومان است. در صورت نیاز به مبالغ بالاتر باید از چند کارت استفاده کنید.
۱۷٫ آیا امکان خرید کارت یا شارژ به صورت غیر حضوری وجود دارد؟
بله، شما می توانید از طریق تماس با شماره ۰۱۱۵۵۲۶۱۲۰۴ درخواست کارت یا شارژ کنید. همکاران ما با شما تماس گرفته برای شارژ یا تحویل کارت به نشانی محلی که اعلام می کنید مراجعه می کنند. استحضار دارید زمان انتظار براساس میزان ترافیک در سطح شهر و تعداد سفارشات ثابت نیست.ضمناً در این روش حداقل مبلغ خرید شما باید ۱۰۰۰۰ تومان باشد.
۱۸٫چنانچه نیاز به پارک در محل بیش از زمان ۳ ساعت را داشته باشیم چه اقدامی باید انجام دهیم؟
برای تمدید مدت زمان پارک، ابتدا باید عملیات « خروج از پارک» را انجام داده و سپس فرآیند «شروع پارک» را انجام دهید.
۱۹٫برای استفاده از دستگاه حداقل چه مقدار باید اعتبار در کارت داشته باشیم؟
برای استفاده از پارکومتر، حداقل باید معادل ۲ ساعت اعتبار در کارت موجود باشد و حداقل زمان قابل انتخاب ۱ ساعت است و مدت زمان انتخاب شده جهت پارک نمی تواند بیشتر از اعتبار موجود در کارت پارک باشد.
۲۰٫پلیس رهنمایی و رانندگی چگونه اقدام به جریمه خودروی متخلف می کند؟
طبق قانون ماده ۱۵ تخلفات راهنمایی و رانندگی، چنانچه چراغ محل پارکی به صورت چشمک زن قرمز باشد، و همزمان خودرویی در محل پارک باشد پلیس راهنمایی و رانندگی اقدام به صدور قبض جریمه پارک ممنوع برای راننده متخلف خواهد نمود.

چاپ چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.