نشست مطبوعاتی شهردار زاهدان با اصحاب رسانه
تاریخ انتشار: 04 اکتبر 2014 - اخبار, اخبار شهرداری ها, از سراسر ايران

نشست مطبوعاتی شهردار زاهدان با اصحاب رسانه

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

شهردار زاهدان در اولین نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع خبرنگاران گفت : برگزاری اینگونه نشستها کمک خواهد کرد تا توسعه ی زاهدان نهادینه شود و ما امیدواریم با نقد مسائل در این نشستها بتوانیم عملکرد خود را در راستای خدمت به مردم ارتقا بخشیم .
به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین الملل ؛ دکتر سید مسلم سید الحسینی گفت : چند مولفه ی مهم در مسیر نهادینه شدن توسعه ی شهر دخیل هستند که در صورت محقق شدن آنها توسعه نهادینه شده است . بحث ارتقای دانش و آگاهی مردم در برابر توسعه ی شهر ، نقش سازمانهایی مانند شهرداری و اصحاب رسانه در امر ارتقای نقش مردم و افزایش آگاهی آنان در توسعه بسیار موثر و کلیدی است .
وی با تاکید بر استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در امور مختلف گفت : ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی و همچنین بسیج و مشارکت مردم و عزم همگانی که مد نظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال جاری قرار دارد در مسیر توسعه بسیار راهگشاست و در واقع بدون مشارکت مردم که مورد تاکید ایشان است نمی توان بر مشکلات پیروز شویم .
وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ی ابتکار در رابطه با نحوه ی تامین منابع مالی شهرداری و همچنین نحوه ی تعامل شهرداری با نهادهای محلی گفت : شهرداری زاهدان و شورای اسلامی شهر در مسیر تقویت و تامین منابع مالی شهرداری گامهای خوبی برداشته اند و این موضوع را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دادند و با توجه به سرانه ی درآمدی بسیار پایین شهرداری زاهدان متاسفانه این شهرداری در ۱۰ ماه گذشته با یک بحران مالی و بدهی نقدی ۳۷میلیارد تومانی روبرو بود اما با تقویت منابع مالی و رایزنی هایی که صورت گرفت و با تدابیری که اندیشیده شد و همچنین با کار کردن روی منابع محلی ، منابع و کمکهای ملی و استانی توانستیم ۷۳ درصد افزایش درآمدی داشته باشیم که منجر به افزایش ۵/۲برابری بودجه ی شهرداری نسبت به سال گذشته شد .
وی ادامه داد : سرانه ی درآمدی شهرداری زاهدان ۶۰ میلیارد تومان است و این درحالیست که حجم بالای نیروی انسانی در مجموعه ی شهرداری باعث شده تا این درآمد صرف هزینه های جاری شود و با این سرانه ی درآمدی نمی توان شهر را اداره کرد لذا طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ، روند جذب نیروی انسانی کاهش و این امر کاهش هزینه های جاری را در پی داشته است .
وی در خصوص نحوه ی مشارکت شهرداری با نهادهای محلی اظهار داشت : تعامل و همکاری با نهادهای محلی و مردمی و ارتباط هر چه بهتر و بیشتر با شهروندان در دستور کار شهرداریست و در واقع با توجه به افزایش تعداد مناطق شهرداری از ۳ منطقه به ۵ منطقه قطعاً سطح روابط مردم با شهرداری در زمینه های مختلف بیشتر و بهتر خواهد شد همچنین تاسیس شورای توسعه ی مناطق شهرداری ، شورای محلات و مناطق در دستور کار ما قرار گرفته است و به زودی شورای توسعه ی شهری زاهدان با حضور استاندار محترم و مدیرکل اداره راه و شهرسازی و رئیس شورای اسلامی شهر راه اندازی خواهد شد ضمن اینکه بحث ناحیه محوری و راه اندازی شهرداری های ناحیه ای نیز جزء مواردیست که ان شاءا… در سال آینده به عنوان پایلوت در منطقه ی ۴ شهرداری آغاز به کار خواهد کرد و از این طریق زمینه ی پیشرفت بیشتر محلات فراهم خواهد شد و کمی ها و کاستی ها به حداقل خواهد رسید .
شهردار زاهدان به سوال خبرنگار روزنامه ی جمهوری اسلامی در رابطه با برنامه های شهرداری در جهت ساماندهی شهر و توسعه ی فضای سبز و حل مشکلات حاشیه نشینی و ساماندهی بافتهای فرسوده پاسخ داد و گفت : شهرداری ها در تمام شهرها در زمینه های مختلف با مشکلاتی روبرو هستند و همه ی اینها نتیجه ی اقدامات غیر اصولی و غیر هدفمند است در واقع باید ببینیم چه اتفاقی رخ داده است تا این مشکلات بروز کرده اند . در شهری مانند زاهدان که با مرکزیت اداری انتخاب شده است مسئله ی حاشیه نشینی باعث شده تا جمعیت ۱۰۰ هزار نفری آن تبدیل به ۸۰۰ هزارنفر شود . الگوی توسعه برای این شهر یک الگوی سطحی بوده است . مسکن مهر یک حاشیه ی جدید است اراضی جهاد و برق یک حاشیه ی قانونی جدید هستند که شکل گرفته اند و قطعاً نتایج آنها در آینده گریبانگیر مدیران بعدی خواهد شد .
وی بیان داشت : ما با هر نوع الگوی توسعه ی افقی مخالف هستیم و به سمت الگوی عمودی تمایل داریم و در این راستا مهار بی رویه ی کالبدی را در دستور کار داریم که این برنامه پروسه ی زمانی زیادی را طی خواهد کرد .
وی در خصوص ساماندهی بافتهای فرسوده نیز اظهار داشت : بازسازی بافتهای فرسوده آغاز شده است و در همین راستا یک توافق سه جانبه میان شهرداری زاهدان ، وزارت راه و شهرسازی و استانداری منعقد شده و فعلاً مبلغ ۴ میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته شده است ضمن اینکه استانداری در خصوص ساماندهی حاشیه ی شهر و بافتهای فرسوده قولهای مساعدی را دادند که در صورت محقق شدن آنها ۷۰ درصد هزینه ها توسط دولت و ۳۰ درصد آنها توسط شهرداری تامین خواهد شد و ما امیدواریم این برنامه ها با همکاری تمامی دستگاه ها با سرعت و در کمترین زمان به انجام برسد .
دکتر سیدالحسینی توضیحاتی در رابطه با سوال خبرنگار روزنامه ی زاهدان در خصوص مشکلات جمع آوری زباله ها در سطح شهر ، فضای سبز و آسفالت معابر داد و گفت: بهای خدمات مربوط به جمع آوری زباله که از مردم اخذ می شود مبلغ ۹۶۰ میلیون تومان است و این در حالیست که بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان صرف جمع آوری زباله می شود یعنی ۵درصد درآمد جهت جمع آوری زباله داریم و ۹۵ درصد هزینه برای این کار صرف می شود و با توجه به حجم بالای تولید زباله در شهر حتی در برخی از مناطق ۲ تا ۳ بار در روز جمع آوری زباله انجام می شود در صورتی که این امر در خارج از کشور هفته ای ۲ بار انجام می شود .
وی افزود : باید آموزش مربوط به کاستن ازتولید زباله ، همکاری شهروندان و مشارکت پذیری آنها را افزایش دهیم اگر چه در کوتاه مدت توانستیم بخشی از این مسائل را حل کنیم اما اگر مسئله ی گسترش بی رویه ی کالبدی شهر را نتوانیم مهار کنیم هزینه های شهری افزایش خواهد یافت و شکاف بین پهنه ی شمالی و جنوبی نیز به صورت لجام گسیخته ادامه پیدا خواهد کرد .
وی در خصوص فضای سبز شهری نیز گفت : ما به دنبال افزایش کمی فضای سبز نیستیم بلکه به دنبال ارتقای کیفی وضعیت فضای سبز شهری هستیم لذا به همین منظور حدود ۲۰ پارک را در نقاط مختلف شهر ساماندهی و بازسازی کرده ایم ضمن اینکه استاندار محترم توجه ویژه ای به مقوله ی فضای سبز دارد و در این راستا کارگروهی برای توسعه ی فضای سبز تشکیل شده و هزینه ای حدود ۵/۱میلیارد تومان برای این امر اختصاص یافته است همچنین امسال در هفته ی دولت فاز اول پارک سرداران شهید مورد بهره برداری قرار گرفت و ان شاءا… فاز دوم آن در دهه ی مبارک فجر افتتاح خواهد شد .
وی با اشاره به اینکه پروژه های آسفالت و لکه گیری معابر در سطح شهر زاهدان تا کنون در هیچ مقطعی متوقف نشده است گفت : زاهدان دارای ۲۲ میلیون مترمربع معبر می باشد که ۵۰ درصد از این مقدار دارای آسفالت با عمر بالای ۱۰ سال می باشند که نیاز به بازسازی دارند و حدود ۱۰ درصد از معابر نیازمند به آسفالت ، زیرسازی و جدوگذاری شده اند و آماده ی آسفالت می باشند .
وی اضافه کرد : برای توسعه ی معابر شهر و آسفالت کامل آنها به ۷۲۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم اما با همه ی این تفاصیل و با توجه به رشد ۵/۲ درصدی بودجه ی شهرداری ، میزان آسفالت معابر در امسال نسبت به سال گذشته ۵/۱برابر افزایش داشته است .
نحوه ی همکاری شهرداری زاهدان با صدا و سیما از دیگر سوالاتی بود که توسط خبرنگار صدا و سیمای مرکز استان مطرح شد و شهردار زاهدان در پاسخ به آن گفت : ما از تمام رسانه ها توقع همکاری تنگاتنگ داریم ، شهرداری زاهدان با منابع اندکی که دارد نمی تواند در راستای برنامه های خود در سطح وسیعی از طریق صدا و سیما اقدام کند . با یک مقایسه میان شهرداری زاهدان و شهرداری مشهد به تفاوت ۱۷۵ برابری بودجه ی این دو شهرداری پی می بریم . جمعیت شهر مشهد نسبت به شهر زاهدان ۳ برابر است اما بودجه ی تخصیص یافته به شهرداری مشهد ۱۷۵ برابر است لذا در این راستا نیازمند کمکهای مستمر از سوی رسانه ی ملی هستیم تا در بحثهای مالی ودر شرایط سخت مارا حمایت کنند و مطمئن باشند این موازنه در آینده به نحو مطلوبی برقرار خواهد شد و شرایط مالی ما نیز تغییر خواهد کرد .
خبرنگار هفته نامه ی صبح زاهدان نیز در خصوص عملکرد شهرداری در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی پرسید که شهردار زاهدان پاسخ داد : آسیبهای اجتماعی با شدت و ضعف و به صورت متفاوت در تمام شهرها وجود دارد در گذشته هماهنگی مناسبی در سطح سازمانی وجود داشته و ارتباط درون سازمانی و برون سازمانی به خوبی احساس نشده که بایستی این امر به نحو مطلوبی برقرار شود .
وی گفت : با توجه به اینکه تا کنون برای داشتن یک استراتژی در شهرداری زاهدان برنامه ی مدونی وجود نداشته لذا در سال ۹۳ شهرداری زاهدان برای اولین بار یک استراتژی برای خود در نظر گرفت که شامل راهبردهایی همچون راهبردهای درون سازمانی و برون سازمانی ، افزایش سطح درآمد شهرداری و کاهش هزینه های غیرضروری ، اصلاح ساختار اداری ، ارتقای سیما و منظر شهری و افزایش کیفی خدمات می باشد .
وی اذعان داشت : این استراتژی در بودجه ی تمام سازمانهای زیرمجموعه ی شهرداری دیده شده است یعنی تمام مجموعه ی شهرداری در مسیر اجرای استراتژی مد نظر اقدام می کنند و البته در این راه ما نیاز مبرمی به همکاری سایر دستگاه ها و ادارات داریم تا این برنامه ها به نحو مطلوبتری به مرحله ی اجرا درآیند .
دکتر سید الحسینی به سوال نمایند ی روزنامه ی خراسان در خصوص اراضی موجود در مسیر طرح ها و پروژه ها پاسخ داد و گفت : ما موافق تعریض خیابانها به صورتی که هم اکنون اجرا می شود نیستیم لذا بایستی تمام دستگاه ها و ادارات ذیربط در این رابطه با شهرداری همکاری کنند . در واقع تنها شهرداری مسئول اجرای این امر نیست بلکه هر دستگاهی متناسب با وظیفه ای که دارد باید نسبت به تملک املاک مربوط به حوزه ی فعالیتشان اقدام کند .
وی تصریح کرد : جمعیت رسمی شهر زاهدان بالغ بر ۶۲۰ هزار نفر است که در کنار مساحت ۷۳۰۰هکتاری آن نیاز دارد تا به صورت عمودی رشد کند . فقدان برنامه ی توسعه باعث عدم توسعه ی این شهر شده است . بی برنامه بودن و عدم توجه به اسناد بالادستی در سالیان متمادی ، عدم توسعه ی شهر را موجب شده است لذا تدوین اسناد بالادستی جدید مطابق با نیازها و شرایط روز جامعه برای استان ضروریست .
وی از زاهدان به عنوان موتور محرکه ی توسعه ی استان یاد کرد و گفت : زاهدان نیازمند برنامه ها و الگوهای مناسب شهری است ، الگوهای شهری محصول فرایندهای اقتصادی ، فرهنگی ، حقوقی و مدیریتی است . شهر امروز ما محصول فرایندهای ناقص عوامل مذکور است و برای برون رفت از این مسائل بایستی در تمام حوزه ها برنامه داشته باشیم . تمام دستگاه ها بایستی چشم انداز مشترک داشته باشند و در واقع باید کلیه ی دستگاه ها خودشان را متعهد به یک استراتژی مشترک بدانند .
در پایان مقرر شد تا برگزاری اینگونه نشستها به صورت مستمر ادامه داشته باشد و در فواصل زمانی مناسب اصحاب رسانه بتوانند جهت اطلاع رسانی و آگاهی مردم ارتباط بیشتری با شهردار زاهدان داشته باشند .

چاپ چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.