تاریخ انتشار: 12 اکتبر 2014 - اخبار, اخبار شهرداری ها

پس از گذشت ۱۰ سال محقق شد؛ تخریب اولین غرفه های میدان بار نوغان پس از ۱۰ سال...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

یکی از مهمترین درخواست های پرتکرار شهروندان منطقه سه در کنار آسقالت و امنیت موضوع پر طول و دراز احداث میدان بار نوغان بود که شامگاه ۱۹ مهرماه ۱۳۹۳ با تخریب اولین غرفه ها به سرانجام رسید.
به گزارش روابط عمومی منطقه سه شهرداری مشهد، شاید شما نیزدر طول سالهای اخیر یکی از کسانی بوده باشید که درمسیر بزرگراه شهید بابانظر ودر کمربند شمالی شهر مشهد تردد نموده باشید و در این مسیر از یک تردد روان به ناگاه در حدفاصل میدان فجر تا میدان امام حسین(ع) اسیر ترافیک کشنده و طولانی مدت این محدوده شده باشید و مدتهای مدیدی از زمان خود را صرف عبور از این حجمه ترافیکی نموده باشید. اینجا همان نقطه ای است که تلاقی میدان بار نوغان و رسالت باعث و بانی این ترافیک است. میدان بار نوغان یکی از آن نام هایی است که سالهای سال مردمان مشهد در یاد دارند. خصوصاً از ده سال پیش که تقاطع غیر همسطح آن افتتاح شد. ۱۰ سال پیش بود که برای اولین بار موضوع احداث تقاطع غیرهمسطح نوغان برای حل مشکلات ترافیکی تقاطع میدان بار نوغان و متصل کردن رسالت شمالی به رسالت جنوبی از طریق پل رو گذر در یکی از شلوغ ترین و پرتردد ترین نقاط ترافیکی شهر آغاز شد و در سال ۸۸ یعنی ۵ سال قبل پل رسالت بهره برداری گردید اما یکی از مهمترین بخش های این پروژه نا تمام ماند و آن ایجاد راستگرد مناسب در جنب پل بود که به دلیل در مسیر بودن خود میدان بار نوغان عملیاتی نگردید.

داستان ده ساله پل و راستگرد میدان بار نوغان
از همان آغازین روزهای ساخت پل روگذر رسالت، تلاش ها برای تحصیل حریم پل و خرید املاک در مسیر میدان بار نوغان با تلاش همه مقامات شهری از جمله استاندار و شهردار وقت و فرماندار جهت افتتاح راستگرد آغاز شد. اما روند آن یا به کندی پیش رفت و یا در مقاطعی عملا رها شد. یکی از مهمترین دلایل آن قطعاً به عدم تمایل غرفه داران در واگذاری این مغازه ها باز می گشت. موضوعی که باعث شد تا شهرداری در اقدامی بی سابقه برای اولین بار در شهر مشهد، پس از تملک یک مکان یعنی میدان بار نوغان جایگزین آن در همان محدوده یعنی میدان بار ولیعصر(عج) را با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی نمود و اولویت اول واگذاری این غرفه ها را به مالکان میدان بار نوغان اختصاص داد.
اما به گفته شهردار منطقه سه در اردیبهشت سال جاری، تلاش یکساله شهرداری برای خرید غرفه های معارض میدان بار نوغان برای بازگشایی راست گرد پل نوغان آن هم به قیمت کارشناسی دادگستری با همکاری مناسب غرفه داران همراه نشده است.
تا اینکه از حدود دو ماه قبل و با درخواست های جدی تر شهرداری برای تعیین تکلیف وضعیت میدان بار به غرفه داران روند حصول به توافق نهایی ضرب آهنگ سریع تری به خود گرفت تا رفع این معضل چندین ساله بیش از این به طول نیانجامد.
تا اینکه بالاخره روز گذشته و پس از توافق غرفه داران و شهردار منطقه سه، صلح نامه ها نهایی و شهرداری بلافاصله اقدام به تخریب اولین املاک توافقی نمود تا پس از پنج سال کش و قوس اولین گام برای ایجاد راستگرد استراتژیک پل رسالت برداشته شود.

علی یوسف زاده شهردار منطقه سه؛
احداث راستگرد پل نوغان مشهد پاسخی است به دغدغه شهروندان شهر
علی یوسف زاده شهردار منطقه سه نیز شب گذشته و در حالی که خود مراحل تخریب این غرفه ها را از نزدیک مدیریت می نمود در این خصوص گفت: بحمدالله پس از بیش از دوسال تلاش و رایزنی مداوم امروز صبح و در یک مذاکره چند ساعته موفق شدیم تا با ۷ غرفه دار میدان بار نوغان به توافق نهایی دست یابیم و جهت اجرایی کردن تحصیل حریم هم اکنون و در شامگاه شنبه ۱۹ مهرماه ۹۳ موفق به تخریب اولین غرفه های خریداری شده شدیم.
وی با اشاره به روند دشوار مذاکره با غرفه داران گفت: شهرداری در بیش از دوسال اخیر آمادگی خود را برای خرید غرفه های میدان بار قدیم نوغان به قیمت کارشناسی شده اعلام کرده بود اما روند مذاکره با غرفه داران به دلایل حقوقی فراوانی با کندی به پیش می رفت که خوشبختانه با جدیت و عزم مدیران شهری این موضوع در طی دو هفته جاری روند شتابانی به خود گرفت و در نهایت این غرفه ها به تملک شهرداری درآمد که انشالله سنگ بنای تملک سایر غرفه های باقی مانده در روزهای آتی خواهد بود.
علی یوسف زاده با اشاره به نشست های هفتگی خود با شهروندان یکی از مهمترین درخواست های پرتکرار این دیدارها را در کنار آسقالت و امنیت موضوع پر طول و دراز احداث میدان بار نوغان عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: یکی از مهمترین معضلات و گره های ترافیکی شهر در حد فاصل میدان فجر تا میدان امام حسین(ع) راستگرد پل رسالت بود. از این رو شهروندان در نشست های پرسش و پاسخ خصوصاً اهالی محلات کمتر توسعه یافته ای مانند دروی،رسالت، طبرسی،سیس آباد،خواجه ربیع و گاز یکی از سوالات ثابت خود را موضوع تحصیل حریم میدان بار نوغان عنوان می نمودند که به یمن دهه ولایت خوشبختانه مجموعه مدیریت شهری موفق گردید تا پاسخی در خور به این دغدغه همیشگی شهروندان این محلات داده باشد. هرچند باور ما این است که برچیده شدن میدان بار نوغان خواسته ای شهری است و حصول به آن رافع مسائل همه شهروندان مشهد است.
وی در پایان خاطرنشان ساخت: روند اجرای راستگرد پل رسالت بلافاصله پس از اتمام تملک غرفه های باقیمانده آغاز خواهد شد که می تواند بار زیادی از دوش ترافیک حدفاصل میدان فجر تا میدان امام حسین(ع) را بردارد.

چاپ چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.