شهردار زنجان:

موزه علوم و فناوری برای شناسایی کارهای دانشمندان ایرانی قدم‌های بلندی برداشته است...

تاریخ انتشار: 26 اکتبر 2014 - اخبار, اخبار شهرداری ها
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

شهردار زنجان گفت: موزه علوم و فناوری از تاریخ تولدش تاکنون، قدم‌های بلندی را برای شناسایی اختراعات و کارهای بزرگ علمی ملت بزرگ ایران و دانشمندان ایرانی در طول تاریخ برداشته است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری زنجان، محسن امین امروز در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه سیار دستاوردهای دانشمندان اسلام و ایران اظهار کرد: موزه علوم و فناوری از تاریخ تولدش تاکنون، قدم‌های بلندی را برای شناسایی اختراعات و کارهای بزرگ علمی ملت بزرگ ایران و دانشمندان ایرانی در طول تاریخ برداشته و همه ساله به شکل مستمر نمایشگاه‌ سیاری را در شهر‌های مختلف کشور برپا می‌کند امسال نیز این نمایشگاه در شهر زنجان با همکاری موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان، شهرداری، خانه ریاضیات و اداره کل آموزش و پرورش استان در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه برگزار می‌کنند.

وی با بیان اینکه ایران در دوران گذشته مهد دانش بوده و سهم به سزایی در علوم مکتسبه جهانی، در فهم کنونی طبیعت، ریاضیات، پزشکی و فلسفه مشارکت داشته است، افزود: ایرانیان مشارکت زیادی در جبر و شیمی داشته‌اند و توربین بادی و تقطیر الکل را برای اولین بار کشف کردند.

شهردار زنجان خاطر نشان کرد: هم اکنون دانشمندان ایرانی در حال احیای دوران طلایی علمی خود هستند .ایران از جمله کشورهایی است که علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی که در سال‌های گذشته تقریباً در همه زمینه‌های تحقیقاتی بر این کشور حاکم بوده است در زمینه سیستم آموزشی پیشرفت زیادی بدست آورده است.

وی بیان کرد: با در نظر گرفتن خروج سرمایه‌های فکری ایران در سال‌های گذشته و اخیر و رابطه سیاسی ضعیف با دولت آمریکا و دیگر کشورهای توسعه یافته، جامعه دانشگاهی ایران همچنان بارور مانده است اگرچه تحریم‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها را برای خرید تجهیزات یا مبادلات علمی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر جهانی دچار مشکل کرده است.

امین گفت: بعد از انقلاب اسلامی تلاش‌هایی توسط برخی از عالمان دینی اسلامی صورت گرفته که علوم اسلامی را با علوم مدرن تطبیق و یا مقایسه کنند که برخی معتقدند همین امر باعث رشد روزافزون علم در ایران شده است در حال حاضر اندیشمندان ایران در پی آن هستند که در همه صحنه‌های علمی بتواند صاحب نظر باشند . در سال‌های گذشته بسیاری از دانشمندان ایرانی مقیم خارج به دستاوردهای علمی و فناوری‌های بسیاری دست یافته‌اند که در اقصی نقاط دنیا مایه مباهات هر ایرانی هستند.

وی خاطر نشان کرد: این نمایشگاه نقش مسلمانان و ایرانیان در رشد و شکوفایی تمدن بشری، در حوزه‌های مکانیک، نجوم، فیزیک، جبر و تولید طلا از باکتری – کیمیاگری میکروبی، ساخت میکروسکوپ اپتیکی؛ شیوه‌ای ساده برای تشخیص سرطان، ساخت کف هوشمند خانه، تولید قلب‌های مصنوعی با عملکرد بالا، امکان درمان قلبهای آسیب‌دیده، درمان نابینایی‌های غیرمادر زادی، کشف یک ژن مهم در بروز سرطان خون کودکان، تولید پادتن ایدز از شیر گاو، فناوری جدیدی برای انتقال دارو با چسبهای پوستی، بازسازی چهره ایرانیان باستان از طریق جمجمه، ابداع روشی ساده و ارزان برای جداسازی نفت از آب، دسته‌های موزیک نظامی، دانشگاه‌های رتبه‌بندی شده، قهوه و … بر اساس کتب، اسناد و مدارک معتبر موجود و نمونه‌های تاریخی باقیمانده را بازآفرینی کرده و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

شهردار زنجان به اهداف برگزاری این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف این نمایشگاه به نمایش گذاردن آثار و دستاوردهای بیشتری از دانشمندان بزرگ ایرانی و اسلامی و احیای دوباره دوران طلایی تمدن ایران، شناساندن مشاهیر حوزه‌های متنوع دانش، ارتقای خودباوری، ترویج علم و تثبیت تفکر علمی در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان است.

وی افزود: برنامه سرگرمی‌های علمی، تفریحی، آموزشی جُنگ فیزیک برای کلیه گروه‌های سنی و سه موضوع نانو تکنولوژی، رباتیک و چگونه دانشمند شویم قطعاً می‌تواند برای جوانان و نوجوانان ما مفید فایده گردد.

ادامه این مراسم شهردار زنجان از هشتمین نمایشگاه سیار دستاوردهای دانشمندان اسلام و ایران بازدید کرد.

این نمایشگاه با مشارکت شهرداری زنجان برگزار می‌شود.

چاپ چاپ