شهردار منطقه سه مشهد

حاشیه شهر مولود نابه هنجاری در ساخت و سازهاست!

تاریخ انتشار: 28 اکتبر 2014 - اخبار
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

شهردار منطقه سه در جمع کارکنان اداره نظارت بر ساخت و سازها؛
امروزه شاهد نابه هنجاری هایی در ساخت و ساز محدوده شمالی شهر هستیم که متاسفانه مولود آن حاشیه هایی است که هم اکنون تبدیل به دغدغه ای ملی نه تنها برای مدیریت شهری مشهد که مقام معظم رهبری نیز شده است!
به گزارش روابط عمومی منطقه سه شهرداری مشهد، علی یوسف زاده که در ساختمان تازه تاسیس اداره نظارت بر ساخت وسازهای این منطقه حضور یافته بود با حساس دانستن کار در این مجموعه در جمع همکاران خود در این حوزه اظهارداشت: از مجموع پروانه هایی که شهرداری صادر می نماید بخش عمده ی آن متاسفانه با تخلفات ریز و درشتی از سوی شهروندان روبرو است که بعضاً ما را مجبور می کند تا پس از اعلام نظر کمیسیون ماده صد و رای قضائی در خصوص قلع بنا نسبت به انجام رای اقدام نماییم که این امر نه برای ما در شهرداری جذابیتی دارد و نه به مذاق شهروندان خوش خواهد آمد اما باید پذیرفت که مصالح شهری و ملی بسیار مهم تر از دغدغه های شخصی برخی از شهروندان و یا دلالان متخلف است از این رو باید نسبت به وضعیت ساخت و اسزهای غیرمجاز با همین جدیت رسیدگی شود.
وی یکی از معضلات بزرگ شهر مشهد را که امروزه حساسیت مقام معظم رهبری را نیز در این زمینه به وجود آورده است موضوع ساخت وسازهای فاقد صلاحیت قنونی در شمال کلان شهر مشهد عنوان کرد و گفت: اگر در گذشته ها کمی به هوش تر و با دقت بیش تر عمل می کردیم امروز شاهد نابه هنجاری های ساخت و ساز در محدوده شمالی شهر نبودیم که متاسفانه مولود آن حاشیه هایی است که امروز تبدیل به دغدغه ای ملی هم برای مدیریت شهری شده است و هم مقام معظم رهبری را بر آن داشته است تا کمیسیونی ویژه برای این موضوع تعیین کنند که اینها همه ناشی از همان غفلت گذشته است. از این رو باید امروز تدقق بیشتری به خرج داد تا خصوصاً در محدوده های تازه ملحق شده به شهر محدوده جمعیتی غرقی این امر تکرار نشود!
وی افزود: متاسفانه برخی از شهروندان محلات شمالی منطقه درخواست های متنوعی در زمینه ساخت وساز دارند که عمده آنها بر خلاف ضوابط ومقررات شهرسازی است که با توجه به این موضوع شهرداری اجازه این دست ساخت وسازها را به شهروندان نمی دهد و هرچند برخی به دنبال راهکارهایی برای ساخت وسازهای غیر مجاز در این محدوده هستند اما در این زمینه هیچ گونه مسامحه ای به عمل نیاورده ایم چراکه با توجه به این واقعیت که بسیاری از کاستی های این محدوده ناشی از همین ساخت وسازهای غیرمجاز در گذشته بوده است تن دادن به این خواسته ها می تواند منجر به ایجاد حاشیه هایی جدید در حاشیه شهر شود!
مدیر منطقه سه شهرداری مشهد گریزی به دلایل عدم تمایل شهروندان به رعایت موارد قانونی ساخت و ساز زد و تصریح کرد: در گذشته سازندگان، ساختمان ها را بر اساس پروانه صادر شده از سوی شهرداری نساخته اند و در این باره مرتکب تخلف شده اند. یکی از عمده دلایل مطرح شده عدم توان مکفی شهروندان در تامین هزینه های مسکن استاندارد و در پی آن سودجویی دلالان و بعضاً زیاده خواهی های این حوزه است که شهروندان را ترغیب به این ساخت و سازها می کند. هرچند نباید از عدم تنظیم قوانین بازدارنده قدرتمند نیز درگذشت. با این همه وظیفه ما ایجاب می کند تا برای پیشگیری از یک ضرر بزرگتر در آینده امروز برخورد سلبی و جدی داشته باشیم.
وی در ادامه به شیطنت های برخی از سودجویان اشاره نمود و گفت : کار در حوزه نظارت بر ساخت و سازها خطیرترین حوزه فعالیتی در شهرداری است. در واقع راه رفتن بر لبه تیغی است که عواقب آن نه تنها دامن گیر شهر و شهروندان که خود شما نیز خواهد شد. بهرحال سودجویی ها باعث خواهد شد تا تمام توان دلالان جهت انحراف شما از مسیر قانونی بسیج گردد و اینجاست که نیافتادن در این ورطه امری بسیار دشوار خواهد بود!
وی در پایان ضمن تقدیر از تلاش های شبانه روزی مجموعه نظارت بر ساخت وسازها در زمینه اقدامات غیر قانونی که از سوی برخی از عوامل ممکن است رخ دهد و همچنین برخوردهای جدی و آمرانه دستگاههای حراستی شهرداری و امنیتی و انتظامی شهر هشدار داد و گفت: از شما می خواهم تا با جدیت، امانت داری و خویشتن داری به وظایف قانونی خود بپردازید تا خدای نکرده در مسیری قرار نگیرید که پایان آن به تعبیری«ره به ترکستان بردن باشد»… ! بنابراین بار دیگر ضمن اعلام حمایت قاطعانه از هرگونه ساخت وساز قانونی و منطقی در شهر، درجهت برخورد با هرگونه تخلف چه در داخل مجموعه شهرداری و چه با عوامل سودجوی خارج از آن اعلام آمادگی می نماییم.

چاپ چاپ