در راستای ارتقای سطح سلامت شهروندان صورت گرفت؛

برگزاری هفتمین نشست شورای بهداشت شهرداری منطقه سه

تاریخ انتشار: 01 نوامبر 2014 - اخبار
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

هفتمین نشست شورای بهداشت منطقه سه با حضور مسئولین شهرداری و نمایندگان سازمان ها و ارگان های مرتبط در سالن جلسات این منطقه برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه سه، در این نشست که همزمان با آغاز ماه محرم و ایام سوگواری سیدالشهداء برگزار گردید، یکی از مهمترین نیازهای امروزی سلامت شهروندان با توجه به ایام سرد سال مورد بررسی قرار گرفت که همان بیماری مسری و پرکار آنفولانزای نوع A می باشد.
در ابتدای جلسه و در در تشریح این بیماری، آنفلوانزا به عنوان یک‌ عفونت‌ تنفسی‌ مسری‌ و شایع‌ که‌ که در اثر ویروس‌ ایجاد می‌شود معرفی گردید که مدت‌ زمان‌ شروع‌ علایم‌ از زمان‌ وارد شدن‌ ویروس‌ به‌ بدن‌ ۴۸-۲۴ ساعت‌ است و در سه‌ نوع‌ اصلی‌ دسته بندی می شود. آنفلوانزای (A,B,C) ؛ که مهمترین نکته در مورد آنها توانایی جهش‌ آنها به‌ انواع‌ گوناگونی‌ است.
همچنین بیان شد که ابتلا به آنفلوانزا در افراد خاصی مانند میانسالان، بیماران قلبی عروقی و بیمارانی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند، شیوع بسیار بالا و صحیح دارد و در مکان هایی که از جمعیت زیادی برخوردار است این ویروس منتقل می شود.
شایع ترین زمان برای شیوع این بیماری همزمان با سرد شدن هوا و بروز عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفس فوقانی است که ابتلا به این بیماری‌ها که شامل سرماخوردگی و آنفلوانزا است بیش از حد انتظار است و همه ساله در این فصل شاهد وقوع عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفس فوقانی هستیم. که شروع تب ناگهانی و بالا از علایم مشخصه ابتلا به آنفلوانزا است به طوری که بیمار ساعت و دقیقه بروز بیماری را دقیقا به خاطر دارد که پس از آن درد بدن، رخوت و سستی، تب بالا، گلو درد، سرفه و گاه عطسه نیز در این بیماران مشاهده می شود.
دکتر محمود شبستری، رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز که در این جلسه حضور یافته بود در این خصوص گفت:،تزریق واکسن آنفلوانزا، علاوه بر رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی، در پیشگیری از این بیماری اهمیت دارد و موثرترین روش پیشگیری در آنفلوانزا دریافت واکسن آنفلوانزا در پائیز هر سال می باشد، البته رفتارهای سالم بهداشتی نیز در پیشگیری از آنفلوانزا نقش بسزائی دارد و در نهایت داروهای ضدویروسی می تواند جهت پیشگیری از انتشار این بیماری مورد استفاده قرار گیرد.
نماینده آموزش و پرورش ناحیه یک نیز در زمینه آموزش های مناسب در این حوزه تصریح کرد: مباحث آموزشی پیشگیرانه آنفولانزا در مدارس سطح ناحیه نهادینه شده است و بروشورهایی را به عنوان اطلاع رسانی در مدرسه که با همکاری مراکز بهداشت و مراقب سلامت برای دانش آموزان که از این طریق انتقال آموزش می دهیم.
رئیس ناحیه دو منطقه سه نیز در این نشست با تاکید بر موضوع سلامت روان جامعه بر خود مراقبتی برای ارتقاء سلامت روان جوانان تاکید کرد و افزود: بهداشت روان اقدام و هنری در جهت کمک به افراد با اتخاذ تصمیمات و روش‌های صحیح از لحاظ عاطفی و روانی است.
طهماسبی اضافه کرد: بهداشت روان یعنی افراد مبتلا به بیماری مختلف باید خود را با محیط سازگاری داده و راه حل مطلوب‌تری را برای حل مشکلات خود برگزینند، همانطور که باید مواظب سلامت جسم خود باشیم به سلامت روح و روان خود نیز توجه ویژه نشان دهیم.
وی نیز یادآور شد: سلامت روان در محیط کار به عواملی برمی گردد که باید در محیط کار شرایطی را فراهم نماییم که برای کارکنان نشاط آور و روحیه بخش باشد و از محیط کار لذت ببرند تا نتیجه بهتر و مطلوبی از کارکردن را به دست آوریم.

چاپ چاپ