معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران :

ویژه برنامه های ترویجی شهرداری تهران به مناسبت هفته کتاب در سراسر پایتخت...

تاریخ انتشار: 13 نوامبر 2014 - اخبار, اخبار شهرداری ها
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اعلام کرد: ویژه برنامه های ترویجی کتاب و کتابخوانی شهرداری در هفته کتاب با شعار «ترویج کتاب،‌ ترویج امید» در قالب برنامه های …

مناسبتی، ترویجی، مسابقات، نمایشگاه، فضاسازی شهری، بازدید، مراسم، نشست ادبی، کارگاه آموزشی، مسابقه و محصولات فرهنگی از ۲۴ آبان تا اول آذرماه در سراسر پایتخت اجرا می شود.
به گزارش شهرنوشت، حجت الاسلام والسلمین میثم امرودی ضمن اعلام این خبر، اظهار داشت: برای آنکه ذائقه عمومی جامعه نسبت به کتابخوانی تغییر کند و به مطالعه به چشم یک نیاز نگاه شود ونه تفنن، باید ضمن فرهنگ سازی، مطالعه را به عنوان عامل احیاکننده اندیشه و تفکر اقشار مختلف وسیله ای برای سیراب نمودن طالبان علم و اندیشه معرفی کنیم. بنابراین شهرداری تهران به مناسبت هفته کتاب برنامه های مختلفی را تدارک دیده است.
وی با اشاره به بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: برنامه های شهرداری تهران در هفته کتاب به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه توسعه ‌، ترویج کتاب و اهمیت کتابخوانی، برجسته سازی جلوه های نهضت کتابخوانی در فرهنگ عمومی ، تقویت اقتصاد نشر با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی ، دستیابی به جایگاه حقیقی کتاب و کتابخوانی در فرهنگ و حاکمیت اسلامی، توسعه مراکز عرضه کتاب ومکانهای مطالعه عمومی، بالا بردن سرانه مطالعه، تقویت روابط فرهنگی افراد از طریق فرهنگ کتاب و کتابخوانی از ۲۴آبان الی اول آذرماه سال جاری اجرا می شود.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود: از الزامات محتوایی این برنامه ها می توان به تمرکز در آموزه های فرهنگی و رشد شاخص های مطالعاتی، معرفی کتب مرتبط با مدیریت شهری درحوزه های مختلف به عموم شهروندان، اجرای برنامه های بدیع و خلاقانه در جهت تشویق آحاد مردم به مطالعه، به روزنمایی و اطلاع رسانی مناسب تازه های نشر به اعضا، ایجاد تسهیلات خریدکتاب برای اعضا، معرفی کتب مرتبط با فرهنگ شهروندی درحوزه های مختلف به عموم شهروندان، انجام برنامه های بدیع و خلاقانه در جهت تشویق آحاد مردم به مطالعه، معرفی فرصت ها و ظرفیتهای موجود برای انس هر چه بیشتر با کتاب، نقد و بررسی کتب منتشر شده شاخص در مراکز فرهنگی تابعه اشاره کرد.

نامگذاری روزهای هفته کتاب و کتابخوانی با شعار «ارتقای سبک زندگی باکتاب؛ از کودکی تا بالندگی»
امرودی با اعلام عناوین روزهای هفته کتاب گفت: روز شنبه۲۴ آبان به عنوان « کتاب؛ مسجد و محرم»، یکشنبه ۲۵ آبان روز «کتاب؛ آگاهی و سبک زندگی»، دوشنبه ۲۶ آبان روز « کتاب؛ فرهنگ و صنعت»، سه شنبه۲۷ آبان روز « کتاب، مدرسه، دانشگاه و حوزه»، چهارشنبه ۲۸ آبان روز «کتاب، پدیدآورندگان، خادمان و پیشکسوتان»، پنجشنبه۲۹ آبان روز «کتاب؛ روستا و عشایر»، جمعه سی ام آذر روز « کتاب و شهروند» و شنبه اول آذر روز « کتاب، رسانه و فناوریهای نوین» نامگذاری شده است.
وی تاکید کرد: ویژه برنامه های اجرایی بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعارواحد «ارتقای سبک زندگی باکتاب ؛ از کودکی تا بالندگی» در قالب برنامه های مناسبتی، ترویجی، مسابقات، نمایشگاه، فضاسازی شهری، بازدید، مراسم، نشست ادبی، کارگاه آموزشی، مسابقه و محصولات فرهنگی در سراسر پایتخت اجرا می شود.

برنامه های ترویجی کتاب و کتابخوانی در مناطق ۲۲ گانه
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از تجلیل از برترینهای محلی در هفته کتاب خبر داد و گفت: در این برنامه ها از مفاخر ارزنده وحوزه ادب وچهره های شاخص فرهنگی، صاحبان بزرگترین کتابخانه های شخصی، فعالترین کتابخانه های مدارس باتاکید برکودک ونوجوان، خردسال ترین و مسن ترین عضو کتابخانه در مناطق، کتابداران نویسنده ونمونه منطقه ای، خیرین و اهداء کنندگان کتاب، برترین رتبه کنکور کتابخانه منطقه، برترین رتبه کنکور( عضو کتابخانه) تجلیل به عمل می آید.
وی ادامه داد: همچنین پژوهشگران عرصه کتاب و کتابخوانی (عضو فعال کتابخانه ها در مقاطع کاردانی، کارشناسی ، ارشد و دکترا )، پایان نامه های برتر در حوزه کتاب و کتابخوانی وکتابخانه های شهر تهران با مشارکت اداره کل مطالعات، کانون های فعال و انجمن های محلی؛ خانه های کتاب محلات، فعالان و رابطان فرهنگی کتابخانه ها، ناشران نوپا و ناشران محلی و خبرنگاران موفق درحوزه کتاب و کتابخوانی در مناطق ۲۲گانه پایتخت تجلیل خواهند شد.

برنامه های ترویج مطالعه برای شهروندان محلات ۳۷۴گانه
امرودی اعلام کرد: در زمینه ترویج مطالعه نیز برنامه های چون شناسایی ناشرین و توزیع کنندگان و کتابفروشان فعال در اماکن مسکونی محلات (هر محله – یک برنامه)، معرفی پاتوق کتاب جهت مبادله و هبه کتاب، تامین وتجهیز کتب مورد نیاز کتابخانه ها براساس اهداف موضوع محورسبک زندگی – هویت بومی و دینی ومدیریت شهری، مشارکت درطرح ملی ایستگاه مطالعه- ویترین کتاب، برپایی مراسم جشنواره کتابخانه های خانگی واعلام نتایج در سطح محلات اجرا خواهد شد.
وی از استقرار اتوبوس سیار کتاب شمسه در محلات تهران خبر داد و افزود: ثبت نام اعضاء در کانونهای مطالعه و کتاب سرای محلات، شناسایی کتابخانه های فعال کلاسی در سطح مدارس (هر منطقه ۴۰مدرسه)، ارائه خدمات ویژه و ثبت نام مراجعین در کتابخانه های منتخب، ارایه تخفیف ویژه به اعضای کتابخانه ها و خانه های کتاب محلی در تمامی مراکز در مناطق و محلات ۳۷۴ گانه پایتخت درنظر گرفته شده است.

برنامه های مناسبتی هفته کتاب
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از افتتاح رسمی کتابخانه تخصصی مرکز ری شناسی خبر داد و گفت به مناسبت هفته کتاب کتابخانه مجازی درمجموعه فرهنگی شمیم وحی(دروازه ری) منطقه ۲۰ تهران راه اندازی و تجهیز می شود.
وی از توسعه کتابخانه ها به عنوان بخشی از برنامه های مناسبتی این هفته یاد کرد و گفت: از جمله برنامه های اجرایی این بخش اختصاص فضای ویژه کودک ونوجوان در کتاب خانه ها، راه اندازی بخش ویژه کودکان و نوجوانان در سراهای محلات، اختصاص فضای ویژه بانوان، افزایش ظرفیت سالن های مطالعه و قرائت خانه و امکان دسترسی به کتب الکترونیکی است.

تشویق شهروندان به اجرای طرح هبه کتاب
امرودی از اجرای طرح هبه کتاب خبر داد و گفت:از جمله برنامه های ما در هفته کتاب مبادله وتعویض کتاب های کهنه و نو، معرفی مراکز دریافت کننده کتب و ملزومات وقف شده با هدف جلب کمک های مردمی وغیر دولتی درامر ترویج و مشارکت خیرین آماده وقف است که بناداریم شهروندان را به انجام این سنت حسنه تشویق کنیم.
به گفته امرودی، برپایی محافل ادبی و پاتوق های فرهنگی تخصصی محله (کانون‌های ادبی- فرهنگی محله، نویسندگان، مولفین، ناشران و موزّعان کتاب) و حمایت از تشکیل کانون‌های تخصصی از دیگر برنامه های هفته کتاب شهرداری تهران در بخش خانه کتاب به شمار می رود.

رونمایی از کتابخانه و خانه کتاب محلات/ نواختن زنگ کتاب در مدارس پایتخت
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اذعان داشت: بخشی از برنامه های مناسبتی هفته کتاب شامل رونمایی از مراکز جدید فعال خانه کتاب محلات، رونمایی از مراکزکتابخانه ها، رونمایی از کتب جدید منتشره است که در مناطق ۲۲گانه اجرا می شود.
وی یادآور شد: همچنین نواخته شدن زنگ کتاب و کتابخوانی در مدارس منتخب ومعرفی خدمات کتابخانه ها ی تحت پوشش، تجهیز قفسه های کلاسی و اهدای کتاب به مدارس از دیگر برنامه های این هفته به شمار می رود.

برپایی مسابقات کتابخوانی برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان
امرودی اعلام کرد: به مناسبت این هفته مسابقه بزرگ پیامکی ”محله کتاب ” در سطح شهر با انتخاب کتاب برگزیده و چاپ خلاصه شده جهت توزیع در بین شهروندان به صورت متمرکز اجرا می شود.
وی، اجرای ۵ مسابقه بزرگ مناسبتی کتابخوانی درسطح مناطق ( مسابقه عاشورایی، ترویج حماسه حسینی و معرفت دینی ؛ فرهنگ ایثار و شهادت، امر به معروف و نهی از منکر ، عفاف و حجاب)، برگزاری مسابقات کتابخوانی با موضوعات فرهنگی، اجتماعی و آسیب های اجتماعی، برگزاری مسابقه اینترنتی کتابخوانی، بهترین عکس از کتابخانه های مساجد، بهترین جمله درباره کتابخانه های مساجد، فعالیت خیرین کتابخانه ساز، مسابقه نمایشی قصه های شهروندی و تولید کتاب کودکان با موضوعات اخلاق و آموزش شهروندی را به عنوان برنامه های بخش مسابقات برشمرد.

برپایی نمایشگاه و جمعه بازار کتاب
به گفته امرودی، در بخش نمایشگاه نیز برنامه هایی چون جمعه بازار کتاب با اختصاص مکان دائمی درفروشگاه شهروند و میادین تره بار، نمایشگاه کتاب پکتا ( تجهیز و به روز رسانی کتابخانه های شهرداری – پخش کتب علوم انسانی و اسلامی )، اسناد و نسخ خطی، ارتقای منابع و کتب دینی با تاکید بر کتب عاشورایی ، محرم و صفر برای کتابخانه های تحت پوشش، برپایی غرفه دستاورد های شهرداری در حوزه کتاب وکتابخوانی، نمایشگاه کتب تخصصی هنر تحت عنوان «هفته کتاب های هنری» با همکاری خانه هنرمندان و سایر منابع مکتوبی ارسال شده در یکسال اخیر به کتابخانه اجرا می شود.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: از دیگر برنامه های این هفته می توان به برپایی تور بازدید از خبرگزاری کتاب ایران در ایام هفته کتاب، تور بازدید از انتشارات شاخص بامشارکت اتحادیه ناشران و کتابفروشان، «با کاروان کتاب» تور گردشگری کتابخانه ملی و باغ موزه های دفاع مقدس و قصر و دیدار و بازدید مدیران ومسئولین از کتابخانه های فعال منطقه ای اشاره کرد.

برپایی مراسم، نشست ادبی و کارگاه آموزشی
امرودی با اشاره به برپایی مراسم و نشست های ادبی به مناسبت هفته کتاب گفت: سلسله نشست های ” نقد معیار“ با موضوع محوری کتابخانه های شهرداری ( انتقادات و پیشنهادات ) نقد کارآمدی کتابخانه های عمومی در پاسخ به نیازهای علمی و فرهنگی، نقدکتب برگزیده عاشورایی (ایام محرم وصفر)، محفل شعر خوانی راویان شعر فرهنگ عاشورایی، نشست های نقد ادبی با حضور اعضای کانونهای ادبی فعال در خانه های کتاب محلات، نشست ادبی”شب نشینی با فرهنگ” به منظور گفتگوی چالشی منتقدان و مترجم یا نویسنده یک کتاب، نقد کتاب های ادبیات دوره انقلاب و دفاع مقدس برگزار می شود.
وی افزود: همچنین کارگاه های آموزشی در زمینه آشنایی با فن آوری در حوزه کتاب و کتابخوانی، جایگزینی کتاب الکترونیک؛ انتخاب یا اجبار، برپایی کارگاه‌های آسیب شناسی کتاب و مطالعه در کشور، کارگاه آموزشی تخصصی نرم افزار کتابداری وی‍ژه کتابداران کتابخانه ها، دوره های آموزشی کاربردی و کیفی در تقویت و توانمند سازی کتابداران، نشست های تخصصی با موضوع نقش کتابخانه ها در تحقق شعار نهضت مطالعه مفید برپا خواهد شد.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان ساخت: توزیع کتابچه پایش و ارزیابی جامع کتابخانه های عمومی شهر تهران به تفکیک مناطق ۲۲گانه، تهیه و توزیع پوستر مناسبتی برنامه های هفته کتاب و گزارش عملکرد شهرداری تهران در حوزه کتاب و کتابخوانی و توزیع کتب خریداری شده از نمایشگاه دفاع مقدس در کتابخانه های منتخب از دیگر برنامه های هفته کتاب در بخش توزیع محصولات فرهنگی به شمار می رود.

چاپ چاپ