سرویس خبر : اداره ی روابط عمومی و اموربین الملل شهرداری کرمان
شهردار منطقه دوی شهر کرمان گفت: برخی سختگیریها برای افزایش ایمنی ساختمانها ضروری است.
در ادامهی بررسی فعالیتهای شهرداری کرمان، به سراغ منطقه دوی شهر کرمان رفتیم.
منطقه دو شهر کرمان اگرچه به دلیل موقعیت جغرافیایی، از نظر درآمد با سایر مناطق چهارگانهی شهر کرمان متفاوت است، اما مشکلات و معضلات خاص خودش را دارد.
برای آگاهی بیشتر با مشکلات و همچنین فعالیتها و اقدامات منطقه دو شهر کرمان، با مهندس محسن پوراسماعیلی شهردار این منطقه به گفتوگو نشستیم.
آقای پوراسماعیلی! شاید یکی از مهمترین اتفاقات این روزهای منطقه دوی شهر کرمان، آغاز پروژهی کوثر است که زوایای مختلف این پروژه را آقای شهردار مطرح کردهاند، نکته و یا مطلب خاصی که اهالی منطقه در مسیر پروژه باید در جریان قرار بگیرند وجود دارد تا از زبان شما بشنویم؟
پروژهی کوثر، از بولوار سیدی در شرق شهر کرمان آغاز و به فرودگاه در غرب شهر کرمان منتهی میشود. همیشه ایجاد مسیری موازی با خیابان شریعتی برای کاهش ترافیک این خیابان مدنظر بوده و بخشی که در منطقهی ۲ شهری به عنوان یکی از اولویتها تعریف شده است، ادامهی طرح کوثر از تقاطع کوثر به سمت فرودگاه است. بخشی از املاکِ مسیر متعلق به افرادی است که به اراضی حسنآباد مشهور است و بخشی هم در اراضی بنیاد قدس بود که با توافق با هر دو گروه، مسیر آزاد شد و کار در حال انجام است. فاصلهی کمی داریم تا به جادهی اختیارآباد برسیم که دو ملک در مسیر قرار دارد و با مالکان آنها نیز رایزنی شده است و به زودی به توافق میرسیم تا به جادهی اختیارآباد وصل شویم. از جادهی اختیارآباد به سمت پل راهآهن نیز تعدادی زمین وجود دارد که از افرادی که در این محدوده املاکی دارند، تقاضا میکنیم به شهرداری مراجعه کنند؛ ضمن اینکه تعدادی هم مراجعه کردهاند و کار تملک این املاک در حال انجام است.
با هماهنگی مجموعهی معاونت فنی شهرداری و جناب شهردار، کار از سمت بولوار غدیر۲ هم آغاز و فاصلهی بین پل راهآهن تا بولوار نیز خاکبرداری شده است.
آنچه که الان باقی مانده و تعیین تکلیف آنرا به کارشناسی دقیقتر منوط کردهاند، عبور از ریل راهآهن است که مشاوران طرحهای متعددی ارایه کردهاند و تا یک ماه آینده باید طرح نهایی تصویب و عملیات اجرای آن هرچه سریعتر آغاز شود.
با اجرای فاز دوم بولوار کوثر، حدفاصل بولوار غدیر تا پل کوثر، درصد قابلتوجهی از ترافیک بولوار جمهوری کاهش پیدا میکند؛ از سوی دیگر وضعیت ساخت و ساز و شهرسازی در انتهای بولوار کمیل نیز ساماندهی میشود. متاسفانه اکنون این منطقه وضعیت نابهسامانی دارد، خانهها با همان بافت قدیمی که زمانی به محمدآباد مشهور بود، باقی ماندهاند که دلیل آن دسترسی محدود است و ادامهی پروژهی کوثر میتواند موتور محرکی برای این منطقه از شهر کرمان باشد.
البته در حاشیهی بولوار کوثر موضوعاتی از جمله پیادهروسازی، زیباسازی مسیر و فضای سبز مدنظر قرار گرفته است که با اجرای طرح، شهروندان شاهد تحول خوبی در این محدوده از شهر کرمان خواهند بود.
برخی شبهه ایجاد کردهاند که این طرح خارج از محدودهی شهری اجرا و موجب گستردهشدن بیشتر شهر میشود؛ البته آقای شهردار در این خصوص پاسخ دادهاند، شما نیز در این خصوص توضیح میدهید؟
به هیچ عنوان چنین چیزی درست نیست. محدودهی شهر کرمان توسط شهردار و شهرداری تعیین نمیشود، بلکه محدودهی شهرها باید به تصویب هیأت دولت و شورای عالی شهرسازی برسد. ایجاد این ذهنیت که اجرای پروژه موجب افزایش محدودهی شهری میشود، اقدامی غیرمنصفانه در مقابل فعالیتهای شهرداری است تا جلوی حرکت شهرداری را بگیرند، البته خوشبختانه مردم آنقدر فهیم هستند که تفاوت بین سخن راست و دروغ را به خوبی تشخیص میدهند و خدمتگزارن خود را به خوبی میشناسند.
افرادی که تلاش میکنند با این سخنان شهرداری را از حرکت بازدارند، تلاش بیهوده میکنند، شهرداری بر اساس وظیفهی ذاتی که دارد، نسبت به مردم تعهد دارد و اجازه نمیدهد افرادی با سخنان غیرکارشناسی جلوی حرکت شهرداری را بگیرند.
آقای مهندس! بخش عمدهای از پروانههای ساختمان شناور مربوط به سایر مناطق در منطقه دو صادر میشود، آیا این روند وضعیت منطقه را با مشکل مواجه نمیکند؟
خوشبختانه حجم ساخت و ساز در منطقهی دو به نحوی است که پروانههای ساختمان شناور مشکلی ایجاد نخواهد کرد. برای صدور پروانهی ساختمان شناور، محدودیت و ضوابطی هم در نظر گرفته شده و اینطور نیست که هر ملکی در مسیر طرح قرار گرفت در منطقهی ۲ پروانه دریافت کند، بلکه نخستین شرط، موافقت شهردار محترم کرمان است؛ ضمن اینکه تملک، آزادسازی معابر و اجرای طرح تفضیلی شهر کرمان که در سال ۶۸ مصوب شده و همچنان برخی قسمتهای آن در حال بازنگری است، از وظایف ذاتی شهرداری است و آنجایی که بتوانیم با صدور پروانه حتی بهصورت شناور در هر کدام از مناطق شهرداری مشکلی را از ارباب رجوع حل کنیم و گره ترافیکیای از شهر باز کنیم، آمادگی صدور پروانهی ساختمان شناور را داریم.
البته اولویت اجرای طرحهاست که موجب صدور پروانهی ساختمان بهصورت شناور میشود و برای املاکی که در طرحهای طولانی مدت شهرداری قرار دارند، پروانهی ساختمان روی همان ملک و یا در سطح همان منطقه صادر میشود.
چند سالی است که شورای شهر هرساله مصوب میکند در صورتی شهروندان برای پرداخت عوارض نوسازی خود در سه ماه پایانی سال اقدام کنند، مشمول تخفیفهایی میشوند، نظر شما در خصوص مشوقهایی که هرساله سه ماه پایانی سال اعطا میشود، چیست؟
اعطای مشوقهای پایان سال، یک روال چندین ساله است و تقریبا مردم عادت کردهاند و در شرایط فعلی اجرای آن خوب است، اما به نظر من در شهرداری باید به سمت درآمدهای پایداری که تعریف شده برویم که ممیزی ساختمانها از آن جمله است و اکنون در دست اجراست.
اگر در زمینهی درآمدهای پایدار شهری به نقطهی ثبات برسیم و یک عدد ثابت در طول هر ماه و هر سال داشته باشیم، مشوقها میتواند به عنوان یک درآمد کمکی برای شهرداریها در ماههای پایانی سال محسوب شود؛ چراکه بسیاری از پیمانکارانی که با شهرداری کار میکنند، ممکن است در اواسط سال در پرداخت حقوق کارگران هم با مشکل مواجه شوند؛ بنابراین، همهی امید به سمت ماههای پایانی سال و مشوقها معطوف میشود. از سوی دیگر افرادی که در بخش خصوصی متقاضی صدور پروانهی ساختمان هستند، امتیازاتی میخواهند و این مشوقها امتیاز خوبی است.
استقبال مردم از این مشوقها، موتور محرکی برای مناطق محسوب میشود؛ بنابراین، اعتقاد دارم اعطای مشوقهای پایان سال کار خوبی است که در شورای قبل مصوب شد و شورای چهارم هم با درایتی که داشته آنرا تاکنون ادامه داده است، اما به این معنی هم نیست که امسال هم مشوقهای سه ماه پایان سال را داریم، بلکه به سیاستهای شورای شهر و تصویب مجدد این مصوبه برمیگردد.
به ممیزی ساختمانها اشاره کردهاید، شهرداری منطقه ۲ برای صدور عوارض تا انجام ممیزی، چه تدبیری اندیشیده است؟
ممیزی ساختمانها در حال انجام است و در منطقه ۲ هم تا حدودی املاک ممیزی شدهاند، اما مزیتی که در منطقهی ۲ شهر کرمان وجود دارد، این است که درصد قابلتوجهی از ساخت و سازها طی ده سال گذشته انجام شده و ساختمانها پرونده و مالکان مشخص دارند و نقل و انتقالات در سیستم شهرداری ثبت شده است، به همین دلیل عوارض نوسازی با سهولت محاسبه و اخذ میشود.
متاسفانه در سایر مناطق شهرداری، برخی مالکان ۱۵ تا ۳۰ سال به شهرداری مراجعه نکردهاند و عوارض ملک خود را نپرداختهاند. فرهنگ اشتباهی که وجود دارد، این است که شهروندان و مالکان تا مجبور نباشند، به شهرداری مراجعه نمیکنند؛ در حالی که اگر شهروندان عوارض نوسازی را سالانه پرداخت کنند، ممکن است به ۵۰هزار تومان نرسد، اما وقتی چند سال پرداخت نشود، جریمههای دیرکرد هم به رقم اصلی افزوده میشود و رقمی میشود که از نظر اقتصادی برای افراد قابل پرداخت نیست؛ از سوی دیگر، اگر عوارض نوسازی به موقع پرداخت شود، جایزهی خوشحسابی نیز به پرداختکننده تعلق میگیرد.
شهروندان و مالکان باید بدانند که جریمهی دیرکرد عوارض نوسازی بهصورت سیستمی و با برنامهای که بر اساس قانون نوسازی تعیین شده، محاسبه میشود؛ بنابراین، افرادی که املاک آنها در شهرداری دارای وضعیت مشخصی است و سابقه دارند، از ۲۰ فروردین هر سال میتوانند برای پرداخت عوارض نوسازی به شهرداری مراجعه کنند. عوارض نوسازی شامل مشوقهای پایان سال هم نمیشود؛ بنابراین، بهتر است شهروندان در ماههای ابتدای سال که حجم کار شهرداری کمتر است، این عوارض را پرداخت کنند.
موضوعی هم که اکنون در حال پیگیری و ناگزیر از اجرای آن هستیم، این است که بخشی از پروانههای ساختمان توسط بخش خصوصی صادر شود تا از حجم مراجعات مردم به شهرداریها کاسته شود و بسیاری از مشکلات روزانهی شهرداری نیز پایان یابد.
آقای مهندس! پیش از این شهردار منطقه سه شهر کرمان بودید، تفاوت بین منطقه سه و دوی شهر کرمان را چگونه میبینید؟
وضعیت شهرداری منطقهی سه بهگونهای است که نقاط درآمدی ویژهای ندارد و درآمدهای این منطقه به صورت مقطعی است و باید پروندههای خاص بیاید تا درآمد محقق شود. گستردگی خاصی هم دارد که بخشهایی از آن نیز در زمینهی ارایهی خدمات شهری دچار مشکل بود. از ابتدای حضور مهندس سیفالهی بهعنوان شهردار کرمان، با تأکید وی، اهتمام ویژهای به این مجموعه از شهر شد و تمام تأکید شهردار محترم کرمان و تلاش ما این بود که به مناطق کمتر برخوردار بیشتر توجه شود و جدولگذاری، تعویض جدولها و احداث فضاهای سبزی که در طرح تفضیلی وجود داشت، اما اجرا نشده بود، از جمله اقدامات در این منطقه بود.
در این منطقه احداث بولوار شاهد کار سختی بود و در مجموع کار در منطقهی سه شهری سختیهای خاص خودش را دارد؛ اما در منطقهی دو، یکی از معضلات این است که از پل راهآهن تا بولوار حجاج مجموعهای که تحت عنوان شهرک الهیه، اراضی کاظمآباد و حجتآباد وجود دارد، در یک مقطعی شهرداری در این مناطق پروانهی ساختمان صادر کرده است و ظرف ده سال گذشته شکل گرفتهاند، اما امروز علیرغم اینکه ۴۰درصد از این ساختمانها خالی است، در زمینهی ارایهی خدمات شهری در این منطقه با مشکل مواجه هستیم.
یکی از اصلیترین مشکلات در این منطقه، پایین بودن سرانهی فضای سبز است؛ البته فضای سبز و پارکهایی در مسیر بولوار جمهوری اسلامی و داخل شهرکها پیشبینی شده اما هنوز کار انجام نشده است که برنامهریزی شده طی امسال و سال آینده در مسیر بولوار جمهوری، در حاشیهی بولوار پزشک و در شهرک الهیه پارک و فضای سبز مناسب احداث شود.
در پروژهی کوثر هم اولویتی که جناب شهردار تعیین کردهاند، افزایش سهم سرانهی فضای سبز شهری است.
انتهای خیابان ۲۴ آذر هم دو زمین خالی وجود دارد که فضای سبز احداث خواهد شد؛ ضمن اینکه کورهای انتهای خیابان جهاد وجود دارد که پس از تسطیح به فضای سبز تبدیل میشود. در خیابان وصال واقع در بولوار جمهوری اسلامی هم پارک نیمهسازی بود که بازسازی و تکمیل میشود و فضای سبز واقع در کوچهی ۱۴ بولوار جمهوری اسلامی هم تکمیل شده و آماده بهرهبرداری است.
همچنین بسیاری از معابر شهرک الهیه که تا ۵ سال پیش کسی در این شهرک ساکن نبود، هنوز آسفالت نیستند؛ از سوی دیگر شهرک الغدیر که یک شهر محسوب میشود، فاقد برخی تأسیسات زیربنایی است و بهطور مثال میزان فضای سبز با جمعیت این شهرک همخوانی ندارد. اکنون جدولهای بولوار غدیر یک و دو که ۲۰ سال از عمر آنها میگذرد، در حال تعویض است. شهرک شهرداری هم مشکلات و نیازهایی دارد که باید بیشتر به آن توجه شود.
در شهرداری تلاش میکنیم با توجه به کمبود منابع مالی، اولویتبندی کنیم تا بودجهی شهرداری در جاههایی صرف شود که مردم بیشتری بتوانند از آن بهره ببرند.
به نظر شما در شهر کرمان برای دستیابی به منابع مالی پایدار شهری راهکار مناسب چیست؟
در شهر کرمان باید در مرحلهی اول از توان بخش خصوصی استفاده شود و سرمایهگذاران را در پروژهها متعدد شهری وارد کنیم. به طور مثال اگر قرار بود پلهای عابر پیاده در سطح شهر با بودجهی شهرداری احداث شود، در طول سال یک پل را هم نمیتوانستیم احداث کنیم، اما وقتی بخش خصوصی وارد میشود تا با ساختن پلهای عابر پیاده از فضای آن برای تبلیغات شهری استفاده کند، ضمن احداث پلهای عابر پیاده برای عبور ایمن شهروندان از عرض خیابانها، تبلیغات شهری نیز ساماندهی میشود.
ورود خیران در پروژههای عامالمنفهی شهری از جمله احداث پارک و فضای سبز نیز باید مدنظر قرار گیرد. زمانی در شهر کرمان احداث مسجد اولویت بود و در مقطعی خیران به سمت مدرسهسازی رفتند؛ اما باید خیران را به سمت احداث پارک و فضاهای عمومی نیز هدایت کرد. چه اشکالی دارد خیری که میخواهد نام نیکی از او بماند -مثل بسیاری از نقاط دیگر دنیا- یک پارک احداث کند.
آقای مهندس! در منطقه دوی شهر کرمان چه برنامههایی در اولویت قرار دارد؟
از جمله مواردی که در منطقه دو با جدیت دنبال میکنیم، رعایت ضوابط ایمنی و آتشنشانی و مجوز استاندارد آسانسور ساختمانهای بلندمرتبه است. نصب آسانسور بدون مجوز استاندارد یکی از معضلات موجود در منطقه دو بود. در مقطعی شهرداری با اخذ تعهد از مالک، پایان کار صادر میکرد، اما خوشبختانه با توضیحاتی که داده شد مبنی بر اینکه خرابی آسانسور میتواند جان چندین نفر را به خطر بیاندازد، مقرر شد تا برای ساختمانهای بلندمرتبهای که مجوز استاندارد آسانسور ندارند، پایان کار صادر نشود. در این خصوص برخی مالکان بیان میکنند که درگیر اخذ تسهیلات و اقساط وام هستیم، اما به همهی افردای که بلندمرتبهسازی میکنند و قصد نصب آسانسور در ساختمان را دارند، اعلام میکنیم که به هیچ عنوان در شهرداری منطقه دو، برای ساختمانهایی که تاییدیهی آسانسور از اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی نداشته باشند، پایان کار صادر نمیشود.
همچنین ایمنی ساختمانهای بلندمرتبه در مقابل آتشسوزی نیز بهطور جدی مورد توجه قرار گرفته است. متأسفانه در برخی شهرکها، سردرهای ورودی شهرک بهگونهای احداث شده که امکان ورود خودروهای آتشنشانی وجود ندارد؛ بنابراین، به ساکنان شهرکهایی که چنین وضعیتی دارند اخطار میدهیم تا سردر ورودی شهرک را اصلاح کنند. در برخی شهرکها هم محوطهها به شکلی طراحی شده که امکان حرکت و مانور خودروهای آتشنشانی نیست، در این خصوص نیز همکاران بر اساس ضوابط آتشنشانی و خدمات ایمنی نقشهها را بررسی میکنند که از آن جمله وجود پلهی فرار از ضرورت نقشههاست و باید بر اساس ضوابط نظام مهندسی ساختمان، پلهی فرار در ساختمان طراحی شود، در غیر این صورت پروانهی ساختمان صادر نمیشود.
شهروندان باید بدانند، در شهری که روی گسل زلزله قرار دارد، برخی سختگیریها برای افزایش ایمنی ساختمان ضروری است؛ بنابراین، فردی که قصد ساختمانسازی دارد، باید اصول مقاومسازی در برابر زلزله و مسایل ایمنی در مقابل آتشسوزی را در ساختمان رعایت کند.
در منطقه دو شهر کرمان، چندی پیش شاهد اقداماتی در مقابله با حاشیهنشینی بودیم، آیا موارد دیگری هم در این منطقه وجود دارد که تخریب حصار و یا ساختمان در دستور کار باشد؟
با توجه به تأکید استاندار محترم کرمان برای مقابله با حاشیهنشینی، اخیرأ با هماهنگی دادستانی، امور اراضی و جهاد کشاورزی برای آزادسازی اراضیای که از زارعی به مسکونی تغییر کاربری پیدا کرده بودند، اقدام، حصارکشیها تخریب و اراضی تسطیح شد. قرار نیست زمینهای زراعی قطعهقطعه و سپس به مسکونی تبدیل شود؛ بنابراین، با چنین اقداماتی همچنان با جدیت برخورد میشود.
وقتی میگوییم چرا بهطور مثال شهر کرج زیباتر از کرمان است، میببینیم مساحت شهری مثل کرج با دومیلیون نفر جمعیت نصف کرمان است و بودجهی شهرداری کرج نیز در سال گذشته ۸۰۰میلیارد تومان بوده است، در حالیکه در شهر کرمان با ۲۵۰میلیارد تومان بودجه، در هر هکتار فقط ۵۰ نفر زندگی میکنند و این نقطهی ضعف بزرگی برای شهر کرمان است و حالا اگر با ادامهی ساختمانسازی در حاشیه، شهر بیش از این گسترش پیدا کند، معضلاتمان به مراتب بیشتر خواهد شد.
و اما در ادامهی برخورد با حاشیهنشینی، منطقهی شرفآباد نیز در دستور کار قرار دارد. بخشی از این منطقه (روستای شرفآباد) دارای طرح هادی روستایی است که توسط دهیاری پروانهی ساختمان صادر شده است، اما برخورد در بخشی که خارج از روستای شرفآباد ساخت و ساز غیرمجاز شده در دستور کار قرار دارد و قطعأ ساخت و سازها و حصارکشیهای بدون مجوز، تعیین تکلیف و تخریب خواهد شد.
برخورد با تغییر کاربری اراضی در جادهی اختیارآباد، حدفاصل بوتان گاز تا شرفآباد و حدفاصل شرفآباد تا جادهی زرند نیز در دستور کار قرار دارد.
اعتقاد دارم استفاده از امکانات شهری، بدون پرداخت هزینههای شهروندی ظلم به همهی شهروندان یک شهر است و به همین دلیل برخورد با حاشیهنشینی باید همچنان با جدیت ادامه پیدا کند.
یکی از کارهای دیگری که بهطور ویژه در شهر کرمان باید مدنظر قرار گیرد، توجه به بافت تاریخی و فرسوده شهر است. باید شرایط به نحوی فراهم شود که افراد به جای رفتن به سمت حاشیهنشینی، برای سامانبخشیدن به مجموعهی بافت فرسودهی شهر کرمان ورود کنند.