تاریخ انتشار: 08 فوریه 2015 - اخبار

سند توسعه کرمان از منظر صنعت، معدن و تجارت تنظیم شد

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: اصل سند توسعه استان از منظر صنعت، معدن و تجارت با نزدیک به دو میلیارد ریال هزینه صورت گرفته تنظیم شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، محمود سلطانی زاده روز شنبه در نشست خبری افزود: این سند و همچنین پروژه های موجود براساس آن بر مبنای توسعه صنایع فرآوری و صنایع تبدیلی کشاورزی استان که مزیت های خاص استان هستند تنظیم شده است.

وی با اشاره به اینکه توسعه استان کرمان در بخش کشاورزی با محدودیت منابع آب همراه است و همچنین اجرای طرح همیاران آب از سوی استانداری خاطرنشان کرد: باید سراغ مزیت های استان رفت که آنها می توانند توسعه کرمان را به پیش ببرند.

وی سازمان صنعت، معدن و تجارت را بزرگترین سازمان اقتصادی در بزرگترین استان کشور دانست و گفت: این سازمان در نطر دارد با توجه سیاست های بالادستی و وزارت و همچنین سیاست های مدیریت استان سندی را تهیه کند که مبنای توسعه استان از منظر صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجات استان کرمان بیان کرد: این سند با توجه به فعالیت های حوزه برنامه ریزی و طرح آمایش سرزمین انجام و بر پایه توسعه استان تنظیم شده است.

وی گفت: نظریه پایه استان در ۱۴ یا ۱۵ بند تنظیم شده و همچنین اولویت بر توسعه صنعت و معدن و استفاده حداکثری از قابلیت های موجود در این حوزه است.

وی اضافه کرد: در ابتدای کار با استفاده از بخش خصوصی و دانشگاه و مشاورین مجرب که سابقه طولانی در تهیه اسناد توسعه ای دارند کار شروع شد و بیش از سه ماه به طول انجامید و این سازمان توانست به یک سند راهبردی از منظر صنعت، معدن و تجارت برسد و بعدها این سند برای اصلاح به وزارتخانه فرستاده شد.

سلطانی زاده تاکید کرد: این سازمان کار برنامه ای را در اولویت های خود قرار داده است و بزرگترین بخش که به عنوان مزیت استان یعنی بخش معدن است مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات آن مشخص شد و همچنین در بخش تجارت که بخش بزرگ اقتصاد کشور را به دوش می کشد این کار صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه این سند به رویت استاندار و نمایندگان مجمع رسیده است، تصریح کرد: فرصتی است تا علیرغم همه محدودیت ها امکان سرمایه گذاری برای بخش خصوصی فراهم شود.

وی یکی از مشکلات بزرگ در استان را عدم سرمایه گذاری کافی در کرمان دانست و گفت: در ادامه و تکمیل سند ظرفیت های استان بررسی و سنجیده شد و ۱۵۰ طرح مورد نظر برای سرمایه گذاری تهیه و برای مرحله امکان سنجی با دانشگاه و مشاوران ذیربط قرارداد بسته شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: با توجه به تفاهم نامه های زیادی که از سوی استاندار در جهت توسعه استان و بخش های مربوط بسته شده، وظیفه این سازمان است که پروژه ها آماده باشد و با توجه به برنامه زمان بندی تا پایان بهمن ماه پروژه های قابل سرمایه گذاری در شهرستان کرمان و راور مشخص می شوند و تا انتهای سال بقیه ۱۵۰ پروژه مرحله پیش امکان سنجی را می گذرانند و بر اساس یک برنامه مدون و با استفاده از تجارب و علوم کارشناسی کار برنامه ای انجام گرفته است.

وی گفت: در استان کرمان نزدیک به ۴،۷ میلیارد تن ذخایر معدنی متنوع شامل مس، سنگ آهن، کرومیت، زغال سنگ و موارد دیگر وجود دارد و این پتانسیل اصلی استان است.

سلطانی زاده افزود: آنچه الان وجود دارد مربوط به اکتشافات بیش از ۴۰ سال پیش است که به وسیله یوگسلاوها و روس ها انجام شده و تا امروز اکتشافات تفصیلی صورت نگرفته است.

وی در تشریح زنجیره فولاد و خروجی این کار گفت: به اندازه کافی بر روی پتانسیل های معدنی، پروژه در بخش فولاد و مس تعریف شده است که حدود ۳۰ میلیون تن کنستانتره خواهد بود و نزدیک به ۲۸ میلیون تن گندله و ۱۲ میلیون تن آهن اسفنجی است و بر اساس پیش بینی های صورت گرفته در سال ۱۳۹۸، ده میلیون تن شمش خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس طرح جامع فولاد از سوی وزارتخانه در سال ۱۴۰۴ بایستی کشور دارای ۵۰ تا ۵۵ میلیون تن فولاد باشد و فاز اول آن در هفته گذشته توسط وزیر صنایع رونمایی شد و البته این امکان وجود دارد تا در طرح جامع تغییراتی به وجود آید.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تصریح کرد: نتیجه ۵۰ سال اجرای قانون معادن، حدود شش هزار محدوده معدنی وجود دارد و از این تعداد متاسفانه مجوز سه هزار محدوده باطل شده است.

وی افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت می بایست تکلیف این سه هزار محدوده را مشخص کند تا بتوان بر روی صنایع فرآوری ناشی از این مواد معدنی است تصمیم گیری شود و سرمایه گذاری در این بخش را ترویج داد.

وی گفت: با کار کارشناسی انجام شده ابتدا سه هزار محدوده باطله را تکمیل و در زون های امید بخش استان پهنه و محدوده های وسیع را تعریف کرد تا به اهل آن واگذار شود.

سلطانی زاده اضافه کرد: ۳۳ هزار کیلومتر در این سه هزار محدوده در قالب ۱۳ پهنه تعریف شده است و در اکتشافات تکمیلی به معادن بزرگی همچون مس سرچشمه و گل گهر خواهیم رسید و می توان میلیاردها تن مواد آهنی را اکتشاف کرد و همچنین فراخوان داده شده است و چهارشنبه همین هفته چهار محدوده از ۱۳ محدوده مشخص می شود و برنده این مزایده شرکت های توانمند هستند که فرصت اکتشاف دارند و به طور مستمر گزارش خواهند داد.

وی گفت: تا هفته آینده تعیین تکلیف ۴۰ محدوده باطله در نواحی گلباف هم در دستور کار است.

وی تصریح کرد: سیاست در حوزه معدنی تجمیع محدوده های معدنی و همچنین به فراخوان گذاشتن مزایده محدوده های کوچک است که امکان پهنه وجود دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: در منطقه اسفندقه با توجه به اینکه منابع معدنی غنی کرومیت موجود است، متاسفانه از ۱۷ محدوده تنها سه محدوده مورد بهره برداری از سوی شرکت اسفندقه قرار گرفته است و بقیه باطل شده و نظر کارشناسی سازمان بر این است که این ذخائر در حقیقت تلف می شود.

وی افزود: حدود ۵۰۰ کیلومتر مربع باطله است و امیدواریم با کار انجام شده، کرومیت این منطقه سامان یابد و اسفندقه با سه معدن خود کار را به پیش ببرد و باید جلوی صادرات کرومیت به طریق غیر مجاز گرفته شود و صادرات صرفا با مجوز سازمان صنعت و معدن صورت گیرد.

وی اضافه کرد: با احیا و توانمند سازی بخش اسفندقه می توان برای دومین بار در کشور فولاد ضد زنگ را داشت.

سلطانی زاده گفت: با توجه به اینکه در شهرستان های راور، زرند و کوهبنان منابع غنی زغال سنگ وجود دارد ۱،۲ میلیارد تن پیش بینی وجود زغال سنگ در استان صورت گرفته که حدود ۲۰ میلیون تن از این زغال سنگ استفاده شده است.

وی فرسودگی ماشین آلات و نقدینگی را از مشکلات اساسی در این حوزه دانست و گفت: طی یک سال بیش از هفت جلسه در وزارتخانه در حوزه معدن و قسمت های مرتبط برگزار شد و به نتایج خوبی رسیدیم.

وی گرفتن حقوق دولتی بر اساس استخراج واقعی نه بر پایه مجوز و واگذاری تسهیلات کم بهره را از نتایج این جلسات دانست و ادامه داد: سیستم مکانیزه در ثبت محدوده ها در حوزه معدن راه اندازی شده که اطلاعات مرتبط با این حوزه به صورت شفاف و قابل بررسی است و می توان با وجود آن از رانت و فساد جلوگیری کرد و همچنین سیستم ثبت مزایده هم راه اندازی شد و با وصل شدن آن به شبکه ملی و با وجود این امکانات می توان تمامی مشخصات محدوده ها را در هر کجای کشور رصد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تامین و توزیع میوه شب عید بر عهده سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است و همچنین فروش های فوق العاده از سوی اتاق اصناف برپا خواهد شد.

وی از افتتاح دو پروژه بزرگ فولاد در کرمان با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت در ۲۰ بهمن ماه نیز خبر داد.

علیرضا ابوالحسنی
مسئول روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان

چاپ چاپ