- citypr.ir - https://www.citypr.ir -

وحدت رویه و هم افزایی بسیج با نهادهای اجتماع محور، ضرورت امروز جامعه ما

نشست مشترک شهردار با فرماندهان پایگاه ها و حوزه های بسیج ابوذر و مالک اشتر محدوده منطقه سه با عنوان “پاسداران فجر آفرین” و ذیل محور کلیدی این منطقه یعنی سبک زندگی اسلامی و ایرانی در دارالقرآن شهید میثمی محله بهمن برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی منطقه سه شهرداری مشهد، علی یوسف زاده در پنجمین نشست تخصصی خود در فصل جاری با طرح این موضوع که ما چگونه می توانیم به تحقق صحیح منویات مقام معظم رهبری در موضوع سبک زندگی اسلامی و ایرانی یاری رسانیم تصریح کرد: دغدغه ی امروز کشور ما بیش از آنکه موضوعات اقتصادی و یا سیاسی باشد موضوعات فرهنگی و اجتماعی است. بی دلیل نیست که در طول چند سال اخیر محور اصلی بیانات رهبری نیز موضوع حساس سبک زندگی اسلامی و ایرانی بوده است. تحقق این امر به بهبود شرایط اقتصادی و سیاسی نیز منجر خواهد شد.
رهبر فرزانه انقلاب در تبیین سبک زندگی می‌فرمایند: «آن چیزهایی که متن زندگی ما را تشکیل می‌دهد همان سبک زندگی است، بخش حقیقی و اصل تمدن است. مثل مسئله خانواده، سبک ازدواج، نوع لباس، الگوی مصرف، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما با پدر و مادر، یا همسر و فرزند…اینها آن بخش‌های اصلی تمدن است که متن زندگی انسان است. در انقلاب در این بخش، پیشرفت ما چشمگیر نیست باید آسیب‌شناسی کنیم و راهکار ارائه کنیم تا شاهد پیشرفت در این بخش نیز باشیم.»
شهردار منطقه سه، با اشاره به این فرموده رهبری به بیان اهمیت توجه و جهت گیری در کشور به مبانی سبک زندگی اسلامی و ایرانی پرداخت و گفت: با برنامه ریزی های دقیق اقتصادی و فرهنگی اصلاح جهت ها و تعیین مسیر و الگوی پیشرفت می توان به اقتصاد مقاومتی متکی بر این سبک از زندگی دست یافت.
وی افزود: سبک و شیوه‌‌‌‌ زندگی در دوران جهانی شدن مصرف، از جمله مهمترین مسائل در علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی است.
علی یوسف زاده به نقش مردم در تحقق این موضوع اشاره کرد و گفت: مردم با اصلاح الگوی مصرف، ورود به عرصه تولید با کارآفرینی و تولید کالاهای اساسی و انتخاب شایسته افراد در رأس تصمیم گیری ها، تقویت فرهنگ کار جمعی، رعایت حقوق متقابل در روابط اجتماعی، صداقت در رفتار و عمل و کاستن از پرخاشگری های اجتماعی و… نقش بسزایی در تحقق این سبک از زندگی دارد.
وی سپس به حوزه های مشترک بین بسیج و سپاه با شهرداری اشاره کرد و گفت: البته وجود اختلاف سلیقه در شیوه عمل موضوعات بین نهادهای گوناگون منطقی و موجب پیشرفت است. اما هدف و مقصد یکی است. بنابراین باید تا جایی که امکان دارد در چنین جلساتی باید از اختلافات کاسته و مسیرها به هم نزدیک شود تا نتایج مطلوب تری به دست آید.
در بخش دیگری از این جلسه بابایی فرمانده پایگاه شهید قاسمی به موضوع کمک های مالی شهرداری پرداخت و خواهان تقویت این بخش توسط شهردار منطقه شد که یوسف زاده در پاسخ گفت: درخواست ما از همه گروههای فعال این است که نگاه عابر بانکی به شهرداری نداشته باشند. ما از طرح های مناسب در حوزه فرهنگی و اجتماعی حمایت می کنیم ولی بنا نیست تمام مسئولیت های مالی متوجه شهرداری باشد و نقش مردم در موضوعات کم رنگ شود. اتفاقاً‌این موضوع نیز جزء مغایرت های سبک زندگی اسلامی و ایرانی است. چرا که ورود بیش از حد حوزه مالی نهادهای دولتی به عرصه های مردم محور اجتماعی باعث کم رنگ شدن نقش مردم در فرآیندهای اجتماعی می شود از این رو کاهش مشارکت مردم در حوزه های اجتماعی علاوه بر ضربه زدن به خلاقیت ها و توانایی های فردی شهروندان موجب ترویج آسودگی طلبی و بی تحرکی شهروندان در فعل و انفعالات اجتماعی می شود که این موضوع از منظر ما منتفی است.
وی افزود: تلاش ما عمق بخشی به موضوعات خصوصاً همین سبک زندگی اسلامی و ایرانی است. اگر شیوه عمل مناسبی برای تعمیق این سبک یافتید آماده ایم تا هر هزینه ای و تا هر مدت زمانی را بر عده گیریم. به شرطی که اطمینان داشته باشیم بخش زیادی از شهروندان از آن بهر مند خواهند شد و نتایج آن در بهبود کیفیت زندگی در شهر تاثیر گذار است.
وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از حضار درباره نحوه بهره برداری شهرداری از جلساتی با محوریت سبک زندگی اسلامی و ایرانی خاطرنشان ساخت: همانقدری که مردم در این حوزه حساس شوند و سایر نهادهای متولی پا در میدان گذارند می تواند برای ما مثمر ثمر باشد. از یاد نبرید که شهر شهروندمدار و اخلاق گرا ایده آل مدیریت شهری است. چرا که زندگی شهری بهتر یعنی آسودگی خیال بیشتر نهادهای خدمت رسان و کاهش هزینه هاف شهروندانی واقعی و … که در نهایت می توانند با نقد مدیریت شهری به بهبود کارایی خدمات رسانی ما یاری رسانند.
وی در پایان بار دیگر از فعالان بسیج منطقه درخواست نمود تا با پذیرش همفکری و هم اندیشی های مستمر با ابر سازمان شهرداری به سوی ایجاد جامعه ی آرمانی مبتنی بر سیره رسول الله(ص) نزدیک و با وحدت رویه و هم افزایی بیشتر به بهبود شرایط کیفی زندگی در منطقه کم برخوردار سه گام بردارند.